Jaaa, daar ben ik weer! Met de derde gastblog alweer. In de vorige gastblog, die je hier vindt, vertelde ik je wat de meerwaarde is van het (laten) communiceren met je paard. Ik legde je daarin uit wanneer het handig kan zijn om met je paard te laten communiceren, door mij of een andere dierentolk, maar ook waarom het fantastisch is als je zélf met je paard leert communiceren.
In deze blog borduur ik nog even voort op waarover ik in de tweede blog schreef. Vandaag deel ik drie tips met jou, die je gaan helpen om zelf contact te maken met je paard. En het leuke is; deze tips kun je toepassen bij alle diersoorten. Dus je kunt ze ook inzetten om contact te maken met je hond, kat, cavia en elk ander dier.
Tip 1: Onbewust communiceer jij NU al met je paard.
En nu hoor ik je denken: ‘’huh? Ik? Communiceer ik nu al met mijn paard? Hoe dan?’’.
Ik ga het je uitleggen. Als eerste moet je weten dat dieren alles van ons aanvoelen. Wat wij voelen, onze emoties. Wat wij denken. Wat er in ons omgaat. Hoe ons lijf aanvoelt. Dus ook als wij ergens pijn hebben, ons erg gestresst voelen of als we erg aan het piekeren zijn. Ze hebben het haarfijn door, echt.
Dat dieren zoveel aanvoelen, komt doordat ze sterk in verbinding staan met hun intuïtie. En dat is super handig. Ze hebben immers geen verbale taal om met elkaar te bespreken hoe ze zich voelen en waar ze last van hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar een kudde wilde paarden, die voor hun overlevingskans afhankelijk zijn van de mate waarin ze met elkaar samenwerken. Doordat ze bij elkaar aanvoelen hoe ze zich voelen en waar ze mogelijk fysiek last van hebben, kunnen ze rekening met elkaar houden en optimaal samenwerken.
Goed. Dieren voelen dus alles aan. En dat niet alleen; ze reageren ook op dat wat ze bij ons aanvoelen. Heel vaak voelen wij hun signalen ook aan. Ik zal je een voorbeeld geven om te verduidelijken wat ik bedoel.
Vorige week kwam ik bij mijn paard, Anca. Het was (eindelijk) zonnig en droog weer en daarom had ik van tevoren bedacht dat ik zin had om een wandeling met haar te maken. Toen Anca zag dat ik eraan kwam, liep ze naar voren toe en begroette ze mij enthousiast. Ik gaf haar een knuffel en hoorde mezelf opeens zeggen ‘’Anc, we kunnen vandaag wel even aan de slag met de lange lijnen’’. Sinds kort zijn we samen het werken met lange lijnen aan het ontdekken en daar hebben we een hoop lol mee.
Toen ik mezelf die opmerking hoorde maken, was ik even verbaasd. Want, ik had toch bedacht om te gaan wandelen? Anca ving mijn verbaasde gedachte op en reageerde: ‘’Ja, het was mijn idee om aan de slag te gaan met de lange lijnen’’.
En toen viel bij mij het kwartje! Anca communiceerde naar mij dat ze zin had om aan de slag te gaan met de lange lijnen. En dat kwam bij mij binnen als een heel subtiel signaal. Het leek op mijn eigen gedachte.
Signalen van dieren kunnen daadwerkelijk zo bij je binnenkomen; als iets wat lijkt op je eigen gedachte. Of als een (onderbuik) gevoel. Dus, stel, jij voelt je een beetje moe en gestresst. Vervolgens kom jij bij je paard en voel jij je blij worden. Natuurlijk word je blij van je paard, maar de kans is ook groot dat je het blije gevoel dat je paard ervaart, van hem hebt overgenomen.
Conclusie: let de komende tijd eens heel goed op dat wat je voelt en denkt als je bij je paard bent. Het zijn juist de kleine, subtiele details, waarvan je denkt dat je het zelf hebt bedacht, die vaak van je paard komen. Nu je dit weet, kun je erop letten en zul je merken dat je automatisch al meer van je paard zult opvangen. Nu vraag je je misschien nog wel af hoe je dan weet of een gedachte of gevoel van jou komt of van je paard. Daarover gaat de tweede tip:
Tip 2: Maak verbinding met je gevoel.
Om te weten welke signalen van je paard komen en welke vanuit jezelf komen, is het belangrijk om verbinding te maken met je gevoel. We leven in een maatschappij waarin we vooral worden aangemoedigd om na te denken. Om alles te beredeneren vanuit onze cognitie. Nou is daar niks mis mee. Juist alle kennis, onderzoeken en bewijzen helpen ons om verder te groeien en te ontwikkelen.
Er is alleen één nadeel; gevoel kun je niet beredeneren. En juist in je gevoel gebeurd zoveel. Door meer verbinding te maken met je gevoel, kom je meer in contact met je ziel. En laat het communiceren met dieren nou communicatie op zielsniveau zijn. Als je niet voelt, word het heel lastig om met dieren te communiceren. Dat gebeurd grotendeels op intuïtief vlak. Een verbinding maken met je intuïtie én daarop leren vertrouwen is dus essentieel. Daarom is het ook het eerste wat ik cursisten leer in mijn cursussen ‘’communiceren met dieren’’.
Maar goed. Het is allemaal leuk en aardig, wat ik schrijf over verbinding maken met je gevoel. Maar hoe doe je dat dan?
Het kan helpen om regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, een kort momentje te nemen om te mediteren. Of om een bodyscan te doen. Ik kan je alleen maar aanraden om een meditatie app te downloaden of geleide meditaties op te zoeken op internet. Die kunnen je enorm helpen om in verbinding te komen met je gevoel. Mits het bij je past natuurlijk. Je moet helemaal niks. Als mediteren iets is wat bij jou een enorme weerstand oproept, laat je deze tip lekker aan je voorbij gaan. Of stuur mij even een berichtje via mijn website, dan denk ik met je mee.
Bonustip: voor mijn podcast heb ik ook een visualisatie oefening opgenomen. Je vind die oefening hier. Je kunt ‘m zo, gratis, beluisteren en meedoen. Veel plezier!
Tip 3: Benoem hardop wat je doet.
Ik schreef hierboven al dat dieren alles van ons aanvoelen. En hoewel ze niet onze letterlijke, verbale woorden verstaan, kan het wel enorm helpen om hardop te benoemen wat je doet of wat er gaat gebeuren als je bij je paard bent.
Want je paard voelt aan wat je bedoelt. Dus niet wat je woorden betekenen, maar wél wat je ermee bedoeld. Dus, als je paard bezoek krijgt van een hoefsmid, tandarts of dierenarts, kun je je paard dat vertellen. Of als je je paard een nieuwe oefening aan wil leren, kun je vertellen wat je van hem wil. Dat helpt écht. Probeer het maar eens uit. Zeker in situaties die je paard moeilijk of spannend vind, kan het enorm helpend zijn als je het uitlegt.
Eigenlijk kun je het vergelijken met een bezoekje aan de (mensen)tandarts. Als ik bij de tandarts in de stoel lig, vind het heel fijn als de tandarts benoemt wat hij gaat doen. Dat geeft mij een gevoel van zekerheid en (enige) controle. Dan voel ik ook veel meer vertrouwen in de tandarts in vergelijking met een tandarts die niks zegt, niks uitlegt en ondertussen van alles in mijn mond aan het prutsen is. Waarschijnlijk kun je je daar wel iets bij voorstellen.
Dat uitleggen zorgt er niet voor dat je paard een (voor hem) moeilijke situatie opeens helemaal niet meer spannend vind. Als ik bang zou zijn voor de tandarts, zou mijn angst ook niet in één keer over zijn als de tandarts zou benoemen wat hij doet. Maar, het zou de situatie wel een stuk makkelijker maken.
Als jij benoemt wat je doet naar je paard toe, kan het zomaar zijn dat je daarbij ook voor je ziet wat er gaat gebeuren. Als je nu leest dat je moet denken aan een roze olifant, zie je misschien wel een roze olifant voor je. Niet iedereen heeft dat, maar mocht je een beelddenker zijn, dan kun je ook die beelden inzetten om iets aan je paard duidelijk te maken.
Want, als jij een beeld in gedachten voor je ziet, vangt je paard dat beeld ook op. En zo kan het beter begrijpen wat je van hem wilt of wat er gaat gebeuren. Stel dat je paard het spannend vind om het erf te verlaten, dan kun je dus voordat je je paard meeneemt denken aan beelden waarop je paard ontspannen meegaat het erf af. En ook aan beelden van je paard waarbij hij ontspannen terugkomt van de buitenrit of wandeling. En beelden van je paard terwijl je hem weer terugzet in de kudde en hij rustig wat hooi gaat eten.
Hiermee communiceer je naar je paard dat jullie samen op pad gaan, alles rustig verloopt, jullie heelhuids samen weer terugkomen en dat hij daarna weer lekker naar zijn vrienden in de kudde mag om uit te rusten en te eten. Nogmaals; dit zal de angst voor het verlaten van het erf niet direct wegnemen, maar je kunt je paard er wel prachtig mee ondersteunen. Probeer het maar eens uit. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Je mag ‘m hier onderaan delen door een reactie te plaatsen. Ik kijk ernaar uit!
Zo, hopelijk heb je nu wat inspiratie en kennis opgedaan om zelf meer verbinding te maken met je paard. Dankjewel voor het lezen en tot de volgende gastblog!