Wij paardenmensen zijn bijzondere mensen. Heb jij vrienden die niet paardrijden of paarden hebben? Gedragen ze zich alsof ze vinden dat jij van een andere planeet komt? In deze blog 10 dingen die je niet-paardenvrienden waarschijnlijk nooit zullen begrijpen.
- De heerlijke geur van en bij paarden. Hooi, leer, zweet en paardengeur zou een kamerspray moeten zijn die we thuis kunnen spuiten als we onze paarden missen. En nee, paardenpoep stinkt echt niet.
- Het dragen van je paardenkleding in het openbaar is een ereteken. Omdat we de lucht van de paarden niet erg vinden, maakt het ons ook niet uit dat onze kleding er naar ruikt. En als we toevallig nog een boodschap moeten doen, dan doen we dat met trots in ons paardenkloffie. Het ziet er toch nog altijd beter uit dan veel kleding dat in winkels hangt. Het is niet voor niets dat veel modeontwerpers hun kledinglijnen door de jaren heen baseerden op kleding uit de ruitersport.
- We gaan niet met je uit, met je trouwen of met je omgaan als je niet eens probeert het paardengedoe te begrijpen. Je hoeft geen serieuze ruiter te zijn of het verschil te kennen tussen een martingaal en een trens. Maar we willen wel dat je op zijn minst je best doet om onze liefde voor paarden te begrijpen (en nee, het is geen fase!).
- Paardrijden is net zo'n zware sport als voetbal, rugby of hockey. Je stapt er niet op zoals op een fiets en je kunt het. Wacht maar tot je eens een flinke dressuurtraining doet, over hindernissen van hoger dan een meter gaat of een paar uur een buitenrit maakt. Dan piep je wel anders!
- Hun trivia is niet onze trivia. Over het algemeen maakt het ons niet uit wie de hoofdrol in de nieuwste film speelt of wie er nu op 1 in de Top 40 staat. We weten niet alle hoofdsteden van Europa of elke acteur die James Bond speelde. Maar we weten wel de meest recente prijs van hooibalen, onthouden springparcoursen en dressuurproeven, weten wanneer EK's en WK's gereden worden en kunnen zo zeggen welk ras paard er in de wei staat. Je wilt waarschijnlijk niet met ons in een team zitten bij een pubquiz.
- We zijn voortdurend op onze hoede voor dingen die angstig kunnen zijn. Die plastic tas die over de parkeerplaats waait, of die grote plas na een regenbui. Het zou ons 500kg wegende lieve paard ineens kunnen veranderen in een opgeblazen stuiterbal van twee meter. We zijn altijd op zoek naar iets waar onze paarden van zouden kunnen schrikken. Dat is niet raar, dat is gezond verstand!
- In de stallen kun je van de vloer eten. Maar thuis? Eehm…. We hebben last van selectieve luiheid. We maken met veel plezier de zadelkamer van voor tot achter schoon. Maar afstoffen van meubels doen we liever niet. Maak je geen zorgen, voor je op bezoek komt wordt het huis schoon gemaakt, door mij of een huishoudster. Of niet, want dat geld geef ik eigenlijk liever uit aan een nieuw halster of zadeldekje.
- Ja, al die laarzen hebben we echt nodig. Paardrijschoenen kun je nooit teveel hebben. In de gang staat dan ook een hele rij schoenen. Showlaarzen, oude showlaarzen voor het geval dat…, nieuwe showlaarzen die ik aan het inlopen ben, leslaarzen, stalschoenen, grote laarzen voor de modder en de kleine laarzen voor kleine stalklusjes. Die bruine cowboylaarzen heb ik op een reis in Amerika gekocht. En de rode op vakantie in Australië. Die glitterlaarzen zijn alleen voor feestjes. En die toffels met ezelsoren zijn voor de warme voeten lekker op de bank.
- Probeer ons niet voor de gek te houden door net te doen of je ook van paarden houdt. Met je teenslippers in de paddock? Nee. Levensgevaarlijk. Zijn je jaszakken gevuld met pepermunt en suikerklontjes, goed bedoeld, maar nee. Liever een gezond paardensnoepje. En wist je dat paarden een hele goede mensenkennis hebben? We zien meteen aan ze of je de boel voor de gek houdt of niet.
- Nee, je kunt mijn zadel niet uit de auto halen om meer ruimte te maken. Als we dat in de auto hebben liggen, dan moeten we waarschijnlijk morgenvroeg op een achterlijke tijd uit bed om paardlief klaar te maken voor wedstrijd. Dus heb ik de auto alvast ingepakt als zadelkamer, zodat ik morgenochtend hopelijk niets vergeet.
Bron: FEI