Morgen is het zo ver! Dan gaat The Dutch Masters weer van start! Voor mij is dat echte het hoogtepunt van het jaar, tijd dus om terug te blikken op mijn vorige ervaringen en uiteraard ook een korte vooruitblik op de komende editie.
The Dutch Masters? Dat zegt me zo niets..
Iedereen moest er even aan wennen, toen de naam in 2019 daadwerkelijk veranderde van Indoor Brabant naar The Dutch Masters. Iets wat in 2018 al aangekondigd werd door naast Indoor Brabant een ondertitel "The Dutch Masters" te gebruiken.
Het evenement vind zijn oorsprong in 1966, wanneer een groep Tilburgers ter ere van hun stadgenoot Anton "Toon" Ebben (springruiter, actief tussen 1957 - 1986) een internationaal concours hippique willen organiseren. Helaas vonden ze geen locatie in Tilburg en weken uit naar Den Bosch, naar de Brabanthallen om precies te zijn. In de jaren die volgden groeide Indoor Brabant uit tot het grootste indoor event van Nederland, een gevolg daarvan was de opname in het wereldbeker circuit springen (1979) en dressuur (1986).
Hoogtepunten uit het verleden zijn onder andere de eerste keer dat de wereldbeker finale springen door Indoor Brabant georganiseerd werd met als kers op de taart winst door Jos Lansink met Libero H in 1994. In 2012 mocht Indoor Brabant de organisatie doen van zowel de wereldbeker finale springen als de wereldbeker finale dressuur. De komst van de Rolex Grand Slam in 2018 was ook zeker een hoogtepunt te noemen. Maar er waren ook legendarische afscheidsmomenten zoals die van Bonfire, Salinero en Parzival. Ook springtopper Zenith heeft afscheid genomen van de sport tijdens Indoor Brabant.
Mijn Dutch Masters
Vanaf 2012 ben ik al te vinden bij dit fantastische event. Als bezoeker, liefhebber, genieter van de sport. Vele momenten die mij bij zijn gebleven door de jaren heen. Omdat ik inmiddels 5 edities als pers aanwezig ben geweest bij dit prachtige event, neem ik jullie de komende twee weken graag mee in mijn Indoor Brabant/The Dutch Masters beleving. Vandaag 2015, het laatste jaar als bezoeker maar wel het eerste jaar dat de camera mee ging.
Tevens het jaar waarin Anky van Grunsven voorzitter werd van het bestuur na het overlijden van Gerrit Jan Swinkels degene die een hele belangrijke bijdrage heeft geleverd aan Indoor Brabant gedurende 40 jaar, waarvan de laatste 13 jaar als voorzitter. Ook Gijs Bartels treedt toe tot het bestuur van Indoor Brabant.
2015 was het eerste jaar dat er een tweede piste was, om meer variatie te bieden voor de bezoekers. 12 tot 15 maart beloven fantastische dagen te worden met het beste deelnemersveld ooit. 24 van de top 30 van de (spring)wereld ranglijst hebben toegezegd om aan de start te komen, Wereldkampioen Jeroen Dubbeldam en Olympisch kampioen Steve Guerdat en de nummer 1 van de wereld Scott Brash zijn de grote namen.
Naast de vele spring rubrieken zijn er, uiteraard, ook dressuur rubrieken. Traditie getrouw wordt de vrijdag ochtend afgetrapt met dressuur.
Patrick vd Meer en Uzzo
Altijd leuk wanneer ruiters door hebben waar je zit
Terhi Stegars met Axis TSF
Maar de meeste kippenvel kwam voor mij bij Diederik van Silfhout met Arlando NH N.O.P. Hij werd derde achter Edward Gal (1e met Glock's Undercover N.O.P.) en Isabell Werth (2e met Don Johnson FRH).
Over naar de springrubrieken van de vrijdag, de eerste ruiter in de ring is Willem Greve met Calanta
Het gaat hier om een 1m40 parcours op tijd, de eerste kwalificatie voor de Rolex Grand Prix op zondag.
Nicola Phillippaerts met Ustina Sitte kunnen helaas geen rol van betekenis spelen
Ik kan enorm genieten van alle spring schimpies, zoals deze Cosun gereden door Piet Raijmakers Jr.
Bij de volgende rubriek is de lat iets hoger gelegd, het is een 1m55 parcours.
De startlijst gaf aan dat veel van mijn favorieten aan start kwamen.
Zo ook Maikel van der Vleuten met VDL Groep Verdi TN N.O.P.
Marcus Ehning met de machtige Singular LS La Silla
Carambole onder Willem Greve
Tijd voor de zaterdag. Die wordt opnieuw afgetrapt met dressuur. Edward Gal beheerst het hele dressuur evenement, hij wint tot dan toe alle rubrieken waar bij aan mee doet (met drie verschillende paarden). Hij weet opnieuw te winnen, met een 4* Grand Prix kur die verre van perfect was. Maar hij is blij!
Grootmeester Hubertus Smidt deed ook mee met Hedelunds Mefisto
Ook Hans Peter Minderhoud was aanwezig met Glock's Johnson TN
De dressuur zit er op, tijd voor het grootste spektakel van Indoor Brabant, de Indoor Derby.
Een parcours wat plaats vindt in de wedstrijd ring, door de hal, de paddock en terug de wedstrijd ring in. Spanning en sensatie en vooral veel snelheid!
Tijdens het parcours lopen is het lopen, meten en wijzen
Jeroen Dubbeldan met Conjurer
De winst gaat naar de razend snelle Jur Vrieling met Esprit DS
Er was dit jaar veel winst voor Nederland en België, Olivier Phillippaerts wist de Audi Prijs te winnen en zag de Belgische vlag gehesen worden
Indoor Brabant werd afgesloten met de Rolex Grand Prix, gewonnen door Daniel Deusser
Over naar 2016, het jaar van de schimmels! En het jaar waarin SAP het mogelijk maakt om via een app als publiek de dressuur proeven te beoordelen. Na de proef komt op het grote scherm boven de baan niet alleen de jury waardering te zien, maar ook die van het publiek. Dit jaar was ik opnieuw 3 dagen aanwezig. De donderdag avond werd er een Indoor Eventing verreden, super leuk natuurlijk. Maar 4 dagen weg van huis was mij toen nog iets te veel van het goede!
Vrijdagochtend, de 5 sterren Grand Prix, dit jaar onderdeel van de Reem Acra World Cup Dressage, waar de laatste punten voor de finale in Zweden verdeeld werden. Edward en Isabell moesten verstek laten gaan door blessures waardoor het podium nog interessant kon worden.
Op Indoor Brabant zijn landen over de hele wereld vertegenwoordigd (zelfs met schimpies), zo ook Denemarken met Anne van Olst met Zidhane
Brazilië met João Victor Oliva en Xama dos Pinhais
Tijd voor het springen! Schimpies in overvloed!
Michael Whitaker met Valentin R
Johnny Pals met Urjul van Generhese
Met de oogjes dicht, Rolf-Göran Bengtsson met Calarimo Ask
Een van mijn all time favo sprint schimpies Zirocco Blue N.O.P. met Jur Vrieling
Maria Madenova met Kleiner Onkel
Albert Zoer met Gigolo
Zijn jullie ze al zat? Ik nog niet!
Emanuele Gaudiano met Caspar 232
Marcus Ehning met Cornado NRW
Als je haar maar rond vliegt! Bertram Allen met Hector van d'Abdijhoeve
Olivier Philipaerts met Cypriana 3
Piet Raijmakers Jr. met Clarima
Er waren ook wat schimpie-winnaars!
Romain Duguet won met Cacharel de Indoor Derby
Olivier Philippaerts wist met H&M Legend of Love de Audi prijs te winnen
Het is super gaaf om de archieven weer in te duiken, confronterend om sommige foto's en vooral de kwaliteit daarvan terug te zien. Zoals gezegd neem ik jullie vandaag en morgen mee in mijn afgelopen 5 jaar Indoor Brabant/The Dutch Masters. Dit was en stukje geschiedenis en mijn 2015 en 2016. Hierna tijd voor 2017 & 2018!