2017 een jaar om niet te vergeten! De 50ste editie van dit top evenement. Niet alleen geliefd bij mij, maar ook bij vele ruiters (en amazones)!
Voor het eerst had ik een hotel geregeld in de buurt, zodat ik ook alle avond rubrieken kon fotograferen. Een ritje van 10 minuten om 23:30 is iets prettiger dan nog een ruim uur te moeten rijden (vooral als je de volgende ochtend toch weer terug gaat).
Ingepakt en wel, geheel in stijl (vond ik toen)
De jubileum avond heb ik aan me voorbij moeten laten gaan, deze stond in het teken van oude springmeesters, feest en gezelligheid.
Van dat alles was vrijdagochtend weinig meer te merken, de Grand Prix in de ochtend is niet de meest populaire rubriek wat publiek betreft.
Edward Gal was met zijn Glock's Voice van de partij
Oranje werd goed vertegenwoordigd met ook Jeanette Haazen en Dabanos d'04
Bekende en minder bekende namen, zoals Ludovic Henry met After You
Paarden krijgen na hun proef altijd wel een klopje, zo ook Foto Loco W gereden door Borja Carrascosa
Waar ik altijd blij van wordt, deelnemers die foto's delen!
Dit jaar minder spring foto's gemaakt, maar wel meer genoten!
Gerco Schröder met Glock's Lausejunge
Lorenzo De Luca en Ensor de Litrange LXII
Steve Guerdat met Bianca
Het werd alsnog een latertje, een korte nacht en weer vroeg op. Maar het was het zeker waard!
Zoveel rubrieken op de zaterdag, ik probeer het kort te houden.
Voor mij een eerste glimp van het 'nieuwe' paard van Patrick van der Meer, Chinook. Een pracht paard, ook toen al, met een prachtige lichte tour kür.
João bedankt zijn Xama dos Pinhais met een knuffel en een buiging.
Volle concentratie van Judy Reynolds en Vancouver K
Sanne Voets werd gehuldigd als Ruiter van het jaar!
Er was ook het afscheid van Parcival, maar daar heb ik geen foto's van gemaakt.
Tijd voor de indoor Derby!
Nog even de zaken doorspreken
Om daarna foutloos te springen, Maikel van der Vleuten met VDL Groep Quatro
Denis Lynch met Van Helsing in de Audi prijs
Het feest kwam bijna ten einde. De zondag staat volledig in het teken van springrubrieken, met in de ochtend pony springen, gevolgd door een punten parcours. De afsluiter is zoals altijd de Rolex Grand Prix met sprongen op 1m60!
Het was een spannende boel want combinatie nummer 24 (Wout-Jan van der Schans en Capetown) waren pas de eerste die foutloos waren! Na hen volgden nog 6 foutloze rondes en werd een barrage met 7 combinaties gevormd.
De volledige top drie was uiteindelijk Nederlands! Met Leopold van Asten en VDL Glasgow als echte winnaars!
2018, weer een jaar met een hoop vernieuwingen. Zo hebben de Brabanthallen een flinke transformatie gekregen. Er is een nieuwe hal toegevoegd. Beter gezegd - het oude middenterrein is nu overdekt en vormt de nieuwe centrale entree. De hal, de 'Gerrit-Jan Swinkels-hal' is een eerbetoon aan de drijvende kracht achter Indoor Brabant. Een animatie van de nieuwe entree is hier te zien.
Daarnaast is de Rolex Grand Prix toegevoegd aan de Rolex Grand Slam. Als vierde evenement in de reeks is er voor opvolgende winnaars een hoop prijzengeld te winnen. Daarmee wordt Indoor Brabant nog aantrekkelijker voor de deelnemers.
En vind er een eerste naamswijziging plaats. De ondertitel "The Dutch Masters" verschijnt voor het eerst in alle berichtgevingen.
In de avond eenmaal aangekomen mag ik de mooie nieuwe aankomsthal aanschouwen, wat een hal met prachtig mooi licht! Bijna zonde dat hier een paddock ligt en niet een rijhal. Bij het media centrum mijn accreditatie bevestigd en weer in bezit van een mooie perspas.
De nieuwe plattegrond, die had ik zeker nodig de eerste twee dagen!
Tijd voor de eerste rubriek, voor mij de eerste keer dat ik een donderdagavond kon gaan beleven. Op het programma stond een Pas de Deux, super leuk natuurlijk! Aan start verschillende vader-zoon/moeder-dochter en vader-dochter combinaties, maar uiteraard ook de zusjes Meulendijks!
Daarna was het snel tijd voor mij om mijn laptop te installeren in het media centrum. De eerste foto’s te bewerken en een leuk verhaal te schrijven. Dat leuke verhaal was snel gepend, maar helaas dacht de laptop er het zijne van toen ik vroeg de foto’s te openen. Er kwam nog net geen Poeff uit. Pech, Laptop says Nope. Paniek Paniek! Wat nu?
Laptop niet te repareren, dus geen live updates met foto's. Maar ook geen mogelijkheid om tussendoor mijn geheugenkaartjes te legen... Een evenement van meer dagen dan normaal, met minder foto's. Leuke uitdaging!
Het was donderdag niet zo laat geworden, dus hup fris en fruitig weer om 11 uur aan de slag. De Grand Prix proef. Voor sommige misschien uitermate saai, 16 keer dezelfde proef, maar ik geniet er van.
Anne Meulendijks hadden we donderdag avond al gezien, maar vandaag maakte ze haar debuut in de wereldbeker met MDH Avanti.
Isabell Werth werd met Emilio 107 eerste met een prachtige proef.
Omdat ik best al wel moe was door al het gedoe met de techniek, besloot ik maar 1 van de twee springrubrieken te fotograferen.
Philipp Weishaupt won die rubriek met Belo Horizonte
Door al het gedoe wordt ik de volgende dag wakker met enorme hoofdpijn en maak ik de keuze om de eerste dressuurrubriek te laten schieten. Gelukkig werd ik wel blij van de U25 küren!
Jeroen Hamelink met Zanzibar
Focus bij Maxime van der Vlist en Bailey
Daarna werd het tijd voor de senioren, tevens het laatste dressuur onderdeel op The Dutch Masters.
Vol twijfel of ik zou gaan voor volop genieten (dat betekend dus geen foto’s) of toch een stukje vastleggen, besloot ik toch te gaan voor genieten maar ik kon het niet laten hier en daar wat close-up’s te pakken.
Een mooie eerste plaats werd behaald door Isabell Werth die in haar laatste lijn het publiek volop aan het meeklappen kreeg.
Adelinde Cornelissen met Zephyr
Jorinde Verwimp met Tiamo
Emmelie Scholtens en Apache
Mijn favoriete spring onderdeel op de zaterdag is natuurlijk de bekende Indoor Derby! Waarbij de ruiters een parcours afleggen in de hoofdring, middels een sprong over een muur de piste verlaten en vervolgens door de gang moeten en in de paddock twee hindernissen springen en weer terug racen om de muur vanaf de andere zijde te springen en nog een deel parcours te moeten springen.
Prachtige race en mooie sport!
Dit jaar stond er ook een hindernis in de gang waardoor het extra spannend werd.
De snelheid zat er goed in bij Douglas Lindelöw en Volstrups Cody
Jur Vrieling en Dakar VDL deden ook hun best
Maar het was Emanuele Gaudiano die opnieuw met Carlotta 232 won, net als in 2017!
De laatste dag alweer!
Na een vlotte inpak sessie in het hotel is het tijd om daar uit te checken. Een kort ritje naar de Brabanthallen en ik was perfect op tijd om te genieten van wat nationaal spring plezier.
Nog snel een lunch naar binnen werken en de start van de een na laatste rubriek kwam dichterbij.
De rubriek met de Joker, een soort barrage met fun factor. Elke hindernis is zijn nummer in punten waard, als de hindernis correct gesprongen wordt dan krijg je dus de punten met als laatste hindernis de keuze of je voor hindernis 10 gaat (10 punten) of de Joker die 20 punten waard is. De joker is echt een flinke stijlsprong en als de balk valt dan verlies je 20 punten.
Zodra er iemand foutloos is en voor de joker is gegaan staat het punten aantal op 65 en draait het om de snelste tijd.
Zoals ik al zei, een barrage met fun factor. Gewonnen door Gerco Schröder met Glock's Debalia.
Daarna was het tijd voor de rubriek der rubrieken. De Rolex Grand Prix die sinds dit jaar onderdeel is van de Rolex Grand Slam of Show Jumping, je weet wel die gigantische geldprijs als je er meerdere op rij wint. De enige die de Grand Slam ooit op zijn naam schreef was Scott Brash in 2015.
Scott Brash reed uiteraard ook mee, met Ursula XII
Jeroen Dubbeldam met SFN Zenith
Het bewijs dat Jur Vrieling niet alleen mooie schimpies rijdt, maar ook deze prachtige zwarte VDL Glasgow van het Merelsnest N.O.P.
De winst is uiteindelijk voor Niels Bruynzeels met Gancia de Muze. Hij zal de boeken in gaan als eerste winnaar van de Rolex Grand Prix tijdens The Dutch Masters.
Dat waren de jaren 2017 en 2018. Hierna volgt 2019, de laatste normale editie van The Dutch masters...