2019 Het was een lang jaar, zo voelde het wachten op de 2019 versie. De eerste versie van The Dutch Masters als onderdeel van de Rolex Grand Slam was vorig jaar een groot succes en dat smaakte zeker naar meer.
Dit jaar een kleine verandering in het programma: zo wordt de Grand Prix proef niet meer op vrijdagochtend maar op donderdagavond verreden. Dit zorgde voor een iets meer gevulde tribune, maar helaas nog geen grote opkomst zoals we dat vaak wel bij de Freestyle zien.
Denise Nekeman met Boston
Benjamin Werndl met Daily Mirror
Na de dressuur besloot ik ook een kijkje te gaan nemen bij de Hunter Jumper Equitation Holland demo. Helaas heb ik alleen de laatste klasse kunnen aanschouwen, maar dat neemt niet weg dat mijn waardering voor deze sport is toegenomen. Zoveel stijl en klasse. En dat terwijl ik maar 3 combinaties voorbij heb zien komen.
Hieronder een kleine indruk van de Adult Low Hunter en Adult Equitation 50+
Ja hoe tof is dat?! Een rubriek speciaal voor de 50 plussers!
Als afsluiter van de avond kwamen Isabell Werth en Monica Theodorescu een demonstratie geven.
Isabell heeft daarvoor haar Emilio ingewisseld voor een prachtige merrie, Superb, die zij op stal Super B noemen, omdat het zo'n super paard is.
Monica vertelde dat de merrie pas 7 jaar is en dat dit haar eerste show was. De merrie was erg relaxt onder de entourage en Isabell stelde haar keurig voor. Er werd verteld over het opleiden van de dieren, hoe Isabell graag wil dat ze zelf het bit op zoeken en dat ze zo blij was dat Suberb het keurig deed.
Met een vol programma voor de boeg en een goede nacht achter de rug ging ik een mooie dag 2 tegemoet. Als een echte pakezel door de storm naar de brabanthallen. En een ezel bleek ik te zijn.. Daar over later meer 😉
De dag begon een stuk later dan ik van voorgaande jaren gewend was op de vrijdag. Maar dat gaf mij gelegenheid om in de ochtend dag 1 te verwerken. Eenmaal bij was het om 12 uur tijd voor de Kingsland Horsepoint Prijs, een Grand Prix CDI3* competitie.
Emmelie Scholtens met Desperado
Daniel Bachmann Andersen met Blue Hors Don Olymbrio
Daarna begon de eerste spring rubriek in de Brabanthal, de Brabants Dagblad Prijs. Nieuw dit jaar was dat er een Engelse omroeper naast de Nederlandse omroeper had plaats genomen. Leuk om The Dutch Masters invloeden te zien binnen Indoor Brabant 😉
Daar istie weer, De leukste springschimp Coronado NRW samen met Marcus Ehning
In het begin zei ik toch al dat ik een ezel was..? Ja dat begint dus hier. Je zou zeggen dat ik, ervaren Indoor Brabant-ganger en verslaggever inmiddels zou weten dat ik de tweede dag altijd even instort. Niet dus.
Ik stootte mij, opnieuw, zoals elk jaar aan de "dag 2-steen". Teveel willen doen en alles vast willen leggen, klassiek gevalletje "ik-wil-echt-niks-missen".
Jammer maar helaas gebeurd dat dan toch. Keuzes maken en duimen dat je alsnog mooie sport te zien krijgt. Gelukkig wil het zo zijn dat er op Indoor Brabant alleen maar mooie sport te zien is, dus het kwam helemaal goed!
Ik besloot te gaan kijken bij de para sport, iets wat ik normaal niet zie omdat ik altijd kies voor de springrubrieken. Maar er komen nog genoeg spring rubrieken en niet zo veel demo's over de para sport.
Het precieze weet ik er nog niet van, ik was nog herstellende van mijn ezel-kopstoot, maar ik vond het wel machtig mooi om te zien!
Er waren drie stap-deelnemers en drie deelnemers die ook een drafje lieten zien in de proef. Prachtig om te deelnemers echt te zien genieten van hun proef!
Na dit moois besloot ik toch terug te gaan naar mijn sportliefde, het springen. En dat was ook weer super mooi!
De VDL Groep Prijs is een 1.55meter parcours met een barrage en is ook een kwalificatie voor de Rolex Grand Prix op zondag. Met 44 starts was het weer ultiem genieten.
Uiteindelijk mochten er 14 naar de barrage, waarbij er 2 deelnemers te kennen hebben gegeven deze niet te willen starten (waarschijnlijk om het paard te sparen voor de komende dagen).
Dani Goldstein, mijn mede gekleurd-harige, had Lizziemary gezadeld
Max Kuhner met Alfa Jordan
Dag 3 alweer! Meer genoten van de sport, maar toch wat toffe platen kunnen schieten
Patrick van der Meer en Chinook
Daarna volgde de Indoor Derby, een van de springrubrieken waar Indoor Brabant bekend om is.
Opnieuw gewonnen door Emanuele Gaudiano met Carlotta 232, voor het derde jaar op rij!
De laatste rubriek van de dag, de Audi prijs. Gewonnen door Maikel van der Vleuten en Dana Blue
Voor de afwisseling, een bruine 😉
Willem Greve met Zypria S
En deze van Kevin Staut en Calevo Z
Op zondag kwam het moment waarom ik 's ochtends zakdoekjes in mijn tas had gestopt. Helaas was ik alleen vergeten dat ik ze ook mee moest nemen toen ik de baan in liep. De pers kreeg eerst een gelegenheid om in gesprek te gaan met de assistent parcoursbouwer en daarna mochten we in de baan blijven voor het afscheid van Zenith.
Het afscheid begon met een prachtig filmpje van de carrière van Zenith, toen begonnen mijn ogen al glazig te worden. Het moment dat Jeroen en Zenith de baan binnen kwamen onder begeleiding van Glennis Grace was de stuwdam doorbroken en kwam de rivier der tranen tot leven.
Een geëmotioneerde Jeroen bedankte nog eenmaal het publiek en verliet de baan
Sommige collega's van de pers waren lichtelijk verbaasd over mijn natte wangen, maar ach ik ben net een tiktak. Iet wat harde buitenkant maar ooh zo zacht van binnen.
Toen moest er geschakeld worden, snel de baan uit en binnen 5 minuten was de vloedgolf weer terug getrokken tot de traanbuisjes en begon de Rolex Grand Prix.
Wat een fantastisch parcours weer van Louis Konickx, tijdens het vragenrondje met zijn assistent werd al verteld dat het een technisch parcours was en welke elementen er ingezet waren om de ruiters uit te dagen. En al snel was dat te zien. De balken vlogen er vanaf...
Maikel van der Vleuten en Verdi TN, samen de met de ogen dicht
Marc Houtzager met Sterrehof's Calimero
Harrie Smolders met de fantastische Don VHP Z N.O.P.
Winnaar van de rubriek werk Henrik von Eckermann met Toveks Mary Lou
Dat was 2019!
Daarna volgde een verschrikkelijk jaar, 2020. Alles was in opbouw, maar ondertussen kwamen er steeds meer berichten over een zeer besmettelijk en dodelijk virus. Op dinsdag hoorden we dat de donderdag afgelast werd. Vrijdag, 10 minuten voor ik de auto in wilde stappen kreeg ik bericht van een collega fotograaf. De sfeer was anders, veel ruiters waren er niet en of ik wel zeker wist dat ik wilde komen. Natuurlijk kom ik! Linksom of rechtsom, The Dutch Masters zit in mijn hart.
Nog geen half uur later een belletje. Het werd afgelast. Ik geloof 5 minuten voor de eerste ruiter in de ring zou verschijnen. Inmiddels weten we meer van het virus en weten we ook dat editie 2020 niet heeft plaats gevonden.
2021 kon ook niet doorgaan in maart, we zaten in een lockdown. Maar gelukkig voor de ruiters en de organisatie kon er een speciale editie plaats vinden eind april. Helaas met strenge regels waardoor publiek niet welkom was en ook voor de pers golden restricties.
2022, dit jaar! Eindelijk weer een normalere editie! Vrijdag11 t/m zondag 13 maart is het weer zover. Vier dagen fantastische sport. Wel een aangepast programma en maar 1 hal, maar er kan wel publiek bij zijn.
De meeste springrubrieken gaan door zoals 'normaal', in de dressuur rubrieken is wel geknipt. Zo is er alleen een vijfsterren Grand Prix & bijbehorende kür. Op zondag is er naast de Rolex Grand Prix ook tijd voor het afscheid van Verdi TN. Een afscheid wat in 2020 al gepland stond, maar nu pas door kan gaan. Extra mooi is dat Maikel dit jaar als Ruiter van het jaar 2021 onderscheiden is.
The Dutch Masters is thuis ook te volgen via de NOS (Wereldbeker Dressuur en Rolex Grand Prix), Horse & Country stream en op tv (VDL Groep Prijs, Audi Prijs en Rolex Grand Prix) en via FEI TV / ClipMyHorse. Daarnaast zal via thedutchmasters.com een live uitzending te vinden zijn van alle springrubrieken.
Tot laterz!