Wat is voor veel paardenliefhebbers de ultieme shopping trip?
Hét paardenuitje waarvoor je al maanden van te voren aan het sparen bent?
Waar je écht een goedgevulde portemonnee mee moet nemen?
Een evenement met talloze shows en clinics?
Equitana in Essen!
De grote showring in hal 5.
Van 7 tot en met 13 april 2022 kan paardenlievend Europa terecht in de Messe hallen van Essen om zich te vergapen aan de vele stands met kleding, dekjes, dekens, caps, laarzen, voer, de nieuwste trailers en de talloze shows.
Om half acht was mijn taxi er en kon de twee uur durende rit naar Essen beginnen. Een van mijn reisgenoten had de dropvoorrraad van de lokale supermarkt geplunderd waardoor we ietwat misselijk arriveerden. Rond half tien liepen we de Messe hallen binnen, waar we nog even moesten wachten totdat de deuren open gingen.
Plattegrond van de Messe.
Om tien uur precies gingen de deuren open en stroomde iedereen rustig naar binnen. Ons startpunt was hal 3 waar we ons konden vergapen aan al het nieuws wat er te bieden was op het gebied van trailers, vrachtwagens, stallen, stapmolens en omheiningen. Deze hal hadden we vrij snel gezien, ook al is een mooi vrachtwagentje iets wat hoog op mijn verlanglijst staat, mijn spaarrekening heeft het hier nog lang niet aan toe... Dus ik blijf dromen.
Van hal 3 hebben we de oversteek gemaakt naar hal 1 waar alles op het gebied van voer aanwezig was. Bij de stand van Hartog kwamen we een bekende tegen, die mij het een en ander vertelde en leerde over voer. Hier moet ik mij zeker in gaan verdiepen, want ik dacht dat ik mijn paard genoeg gaf aan alle vitaminen, mineralen en supplementen, maar dit blijkt toch even anders te zijn. Ik kreeg een emmertje met voer mee om het eens uit te proberen.
De stand van Hartog.
Vanuit hal 1 zijn we doorgegaan naar hal 2 en hier begon het echte walhalla. Kramen met dekjes, dekens, caps, laarzen, hoofdstellen, bitten, halsters, borstels, teugels, kleding, halstertouwen en rekken vol sokken. Ik zal vast heel veel vergeten op te noemen. Ook hallen 6, 7 en 8 stonden vol met deze kraampjes. Ook waren er in deze hallen verschillende arena's gemaakt waar de hele dag door verschillende shows waren te zien.
Tricktraining met Jesse Drent.
Western recreatieruiters.
In hal 5 was de grote showring. Hier waren shows te volgen over Ranch Riding, Barokke paarden, rijden met een dameszadel, Dressuurtraining, Extreme Trail en de Cutting Cup.
Rond vier uur hadden wij alle kraampjes wel gezien en was het tijd voor ons om weer huiswaarts te keren.
Tevreden met onze aankopen voor ons zelf en onze paardjes zijn we twee uur later weer thuis.
Bling bling tussen de kraampjes met kleding.
Dekjes in alle kleuren.
Laat het sparen alvast maar beginnen, want over 2 jaar is er weer een nieuwe Equitana. Wie weet zit het vrachtwagentje er dan in voor mij... Ik kan elk paardenmens aanraden hier minstens één dag heen te gaan. Na je bezoekje ben je op de hoogte van alle facetten die de paardensport rijk is, je ziet alle nieuwste snufjes op het gebied van transport en stalling, er zijn veel voer experts aanwezig en vergeet de grote keus in dekjes en kleding niet.
Natuurlijk moeten de paarden ook verwend worden met een ruime keus aan snoepjes.
De nieuwe aanwinsten.
Vraag: Zijn jullie weleens bij de Equitana geweest? Of hebben jullie nog plannen hier in de toekomst heen te gaan?