Foto op omslag: Isabell Werth, Jessica von Bredow-Werndl en Cathrine Dufour. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Afgelopen zaterdag is er een nieuwe FEI Dressage World Cup- kampioen gekroond in Leipzig. Jessica von Bredow-Werndl won de eerste prijs in de Grand Prix Freestyle.
De regerend Olympisch en Europese kampioene en haar merrie, TSF Dalera BB, hebben geschiedenis geschreven. Dit is namelijk de eerste titel voor een Duitse amazone op eigen grond, sinds het begin in 1986.
De tweede plaats was voor Cathrine Dufour van Denemarken met de geweldige Vamos Amigos, slechts tien jaar oud en nieuw in de Grand Prix competitie. Duitse amazone Isabell Werth, verdedigend kampioen sinds Gothenburg 2019, moest genoegen nemen met de bronzen medaille met haar partner Weihegold OLD.
Cathrine Dufour, Jessica von Bredow-Werndl en Isabell Werth op het podium. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Het was een emotionele rit voor Werth, aangezien de 17-jarige merrie na deze competitie met wedstrijdpensioen gaat. De twee hebben meerdere prijzen gewonnen en er waren bijna geen droge ogen meer nadat het paar voor de laatste keer groette.
Er hing spanning in de lucht bij de Leipziger Messe op zaterdagavond, terwijl het uitverkochte publiek geschiedenis in wording meemaakte. De korte Grand Prix van donderdag had Von Bredow-Werndl al op top gezet, gevolgd door Dufour en Werth. Zou een nieuwe ruiter de titel pakken dit jaar, of zou Werth de eerste zijn die vier titels op rij zou pakken?
De startlijst voor de Grand Prix Freestyle stond vol met dressuur legendes, samen met enorm getalenteerde jonge amazones op weg naar de top. Elke proef had een unieke choreografie, eigen muziek en iedere proef had wel iets speciaals voor het publiek.
Jessica von Bredow-Werndl met TSF Dalera BB. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Anna Buffini uit Amerika had de speciale taak om als eerste de ring te betreden. "Ik ben zo blij met haar vandaag!" zei ze over haar Hannoveraanse merrie FRH Davinia la Douce, waarmee ze 74.011% scoorde. "We hadden uitverkochte tribunes, een enorme ambiance en ze deed zo goed haar best. Ik kan niet blijer zijn met haar!"
Buffini eindigde derde voor de pauze, achter Yvonne Losos de Muñiz uit de Dominicaanse Republiek op de eerste plaats. Zij scoorde 75.386% met Aquamarijn. Tweede stond op dat moment Thamar Zweistra uit Nederland, zij reed Hexagon's Ich Weiss naar een score van 75.125%.
Zweed Patrik Kittel, bekend als de Greatest Showman van de dressuur, begon met een zeer energetische start met Blue Hors Zepter, een nieuw paard voor hem. De drievoudig Olympische ruiter, die aan start stond van zijn achtste World Cup Finale, verdiende 76.725% van de zeven international jury's. Daarmee ging hij tijdelijk aan de leiding.
Kittel was erg blij met zijn score en met de ervaring voor zijn paard. Deze combinatie moeten we echt in de gaten houden in het volgende seizoen, naarmate zij meer naar elkaar toegroeien.
De leiding werd echter snel van de Zweed afgepakt. Helen Langehanenberg, voormalig kampioene, reed de Holsteine Annabelle naar een score van 78.839% op de balletmuziek van Tchaikovsky. "Ik ben zo trots op Annabelle. Ze gaf me het beste gevoel ooit. Misschien heb ik teveel risico genomen, waardoor ik een paar foutjes had, maar ik heb nergens spijt van. We zijn bij de World Cup Finale, als je het hier niet riskeert, waar dan wel?"
Ashley Holzer uit Amerika en Morgan Barbançon uit Frankrijk probeerden tevergeefs de score van Langehanenberg te verbeteren, maar het was Isabell Werth, de meest gedecoreerde dressuur amazone aller tijden, die als eerste de 80% voorbij ging.
De tekst van "A Question of Honour" was door de speakers te horen terwijl Werth de Oldenburger merrie naar een halt toereed met één hand. De score van 85.921% met Weihegold OLD was een staande ovatie waard van het publiek en lag de lat hoog voor de vier atleten die nog moesten komen.
Isabell Werth met Weihegold OLD. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Nanna Skodborg Merrald uit Denemarken noteerden een score van 81.254% met Atterupgaards Orthilia, goed voor een tijdelijke tweede plaats. De eerste van de drie Deense combinaties op rij voordat Von Bredow-Werndl de competitie zou afsluiten.
Vijfde op de wereldranglijst, Carina Cassøe Krüth nam de tweede plaats over met een geweldige score van 84.971% in het zadel van Heiline's Danciera. Een paar foutjes in de wissels om de pas werden makkelijk goedgemaakt met een piaffe en passage uit het boekje. Maar zou het genoeg zijn voor een podium?
Cathrine Dufour stootte Carina een plek naar beneden met haar score van 86.164%. In het zadel van de 10-jarige Vamos Amigos reed zij op muziek van "Les Miserables" de score van Werth voorbij.
En zoals het al zo vaak ging het afgelopen seizoen, hing alles af van Jessica von Bredow-Werndl, die klaarstond om een volgende grote overwinning aan haar geweldige seizoen toe te voegen. Zeker aangezien ze in augustus niet mee zal doen aan de FEI World Equestrian Games, omdat zij in verwachting is van haar tweede kindje.
Met dezelfde muziek die haar de Olympische overwinning in Tokyo bracht, kreeg ze met Dalera meerdere tienen voor de piaffe en overgangen. Een score van 90.836% was genoeg voor ererondes en het sprayen van champagne.
Net buiten het podium zien we dan Cassøe Krüth op de vierde plaats terugkomen, gevolgd door Merrald, Langehanenberg, Barbançon, Kittel, Holzer, Losos de Muñiz, Zweistra, Buffini, Yessin Rahmouni voor Marokko, Rodrigo Torres voor Portugal, Juan Matute Guimon voor Spanje, Alisa Glinka voor Moldova en Charlotte Fry voor Groot Brittannië.
Cathrine Dufour met Vamos Amigos. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Isabell Werth heeft geen spijt van haar derde-plaats. "Ik ben ontzettend blij, het was een geweldige laatste show," zei ze. "Het was erg emotioneel. De staande ovatie voor Weihegold was geweldig."
De Duitse koningin van de dressuur zei dat de uitverkochte tribunes een welkome verandering waren na alle afgelaste wedstrijden en lege arena's tijdens de pandemie. Hoewel sommigen last hadden van het enorme publiek, hielden anderen juist van alle aandacht.
"Weihegold verdiende een dergelijke atmosfeer," zei Werth. "Na zoveel jaren samen is het een levenslange samenwerking. Die duurt vaak langer dan een huwelijk!"
Cathrine Dufour was verrast met haar resultaat op zaterdag, zeker na haar Grand Prix van twee dagen eerder. Ze gaf aan dat de keuze van de muziek enorm hielp met de kracht van de proef. "Hij stond nog meer 'aan' vandaag!" zei ze. "Het was op het randje, maar ik ben zo trots."
Jessica von Bredow-Werndl met TSF Dalera BB. Foto: Richard Juilliart voor FEI
Met tranen in haar ogen wist Jessica von Bredow-Werndl niet waar ze het zoeken moest terug in de warm-up ring na haar proef. "Ik kan het niet met woorden beschrijven. Het was zo emotioneel toen ik klaar was met de proef."
"Ik had het nog niet eens door," zei ze over het publiek, ze staat er ook om bekend om alle afleiding te blokkeren tot ze de ring verlaat. "Nu is het gevoel echt ongelooflijk!"
De nieuwe kampioene was snel om haar paard te prijzen. "Deze merrie is geweldig. Toen ik de ring inkwam, wist ik dat ze alles zou geven wat ze had. Altijd, ze gooit haar hele hart in de strijd."
De winnende rit van Jessica is hier te bekijken: