Foto op omslag: Janika Derks en Johannes Kay. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Het was zaterdag een emotionele laatste dag van de FEI Vaulting World Cup™ Finals-competitie in Leipzig. De huidige wereldkampioenen in Pas de Deux Janika Derks en Johannes Kay voegden een gouden medaille toe aan hun prijzenkast en namen in tranen afscheid van de sport, zij gaan met wedstrijd-pensioen.
In de Damescompetitie nam Manon Moutinho de kroon over van Derks, de titelverdediger van 2019, de eerste keer ooit dat een Franse atleet de titel in die categorie pakte. Derks eindigde als tweede, met scores van de technische test van vrijdag en de test van zaterdag gecombineerd. Kimberly Palmer uit de VS nam het brons mee naar huis.
Lorenzo Lupacchini uit Italië pakte de hoogste eer in de mannelijke divisie en versloeg Lambert Leclezio uit Frankrijk, die het veld leidde op dag 1. Leclezio moest genoegen nemen met het zilver en de derde plaats werd toegekend aan Jannik Heiland uit Duitsland, eerste gerangschikt in de wereld op weg naar de Wereldbekerfinale.
Jannick Heiland. Foto door Richard Juilliart voor FEI
De voltige-competitie van zaterdag in de volle Leipziger Messe was een laatste kans voor atleten om op het podium te staan, ze verschenen in omgekeerde volgorde van hun scores van vrijdag.
Terwijl dag 1 een technische test was voor individuele deelnemers, gaf het programma van zaterdag hen meer artistieke kansen met een vrij optreden. Veel van de elementen uit de technische test werden meegenomen in de vrije kür, maar de atleten gaven een show weg elk met een thema dat beweging, muziek en kostuums versmolten tot één impressie.
De vier Europese juryleden herpositioneerden zich rond de arena om de deelnemers vanuit een nieuwe hoek te bekijken. Scores weerspiegelden de prestaties van de voltige-atleten en hun paarden, van wie velen werden gedeeld door deelnemers van verschillende landen - een kameraadschap die zeldzaam is in de paardensport.
Opnieuw was de hulp van de longueur in het midden van de ring die het paard op een lijn leidde, cruciaal voor de prestaties van de voltige-concurrenten. Een aantal deelnemers aan het evenement van zaterdag werkt al lang met hun longueurs, Jolina Ossenberg-Engels had zelfs haar moeder in die functie.
De paarden zijn natuurlijk ook een integraal onderdeel van het team. Na het afstappen toonde elke atleet oprechte waardering voor hun paarden met aaien, klopjes en lovende woorden.
Dames
De vrouwen begonnen zaterdag opnieuw met het programma en voerden een reeks uitdagende bewegingen te paard uit, zoals radslagen en salto's, terwijl de juryleden zochten naar flexibiliteit, kracht, soepelheid, muzikaliteit, soepele overgangen en het vermogen om posities enkele seconden vast te houden. Handsfree bewegingen scoorden hoger vanwege hun moeilijkheidsgraad en atleten moeten hun afsprongen vasthouden om geen aftrek te ontvangen.
Tijdens de selectie waren de prestaties sterk verbeterd ten opzichte van vrijdag, waarbij de vrouwen hun rangorde van juryleden herhaalden toen de scores binnenkwamen. Toen de laatste paar dames de arena binnenkwamen, was het duidelijk dat het een confrontatie zou worden tussen Derks en Moutinho voor de eerste plaats.
Manon Moutinho. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Derks hernam haar thema “Million Dollar Baby” uit 2019, dat een hoge moeilijkheidsgraad had. In het midden van de ring stond Nina Vorberg, met Rockemotion als haar paard. Haar individuele carrière eindigde met een hoogtepunt en de jury kende Derks 8.630 toe, wat haar een gecombineerde score van 8.257 opleverde. Zou het genoeg zijn om de titel vast te houden?
Manon Moutinho, die de hoogste score van vrijdag had, beantwoordde die vraag een paar minuten later met een hedendaags dansthema dat kracht en prachtige overgangen liet zien. Haar score van 8,624 gaf haar een totaalscore van 8,430 en de titel van het WK werd aan haar doorgegeven.
Moutinho zei voordat ze naar de prijsuitreiking ging om "La Marseillaise" in de arena te horen luiden: "Ik ben echt blij, ik had niet meer van mijzelf, mijn paard of mijn longueur kunnen verwachten. Het was een hele goede ervaring om dit nieuwe seizoen in 2022 te starten. Er is nog wat werk aan de winkel, maar we zijn pas net in april en ik ben erg tevreden.”
Moutinho droeg een vloeiende broek voor haar vrije optreden, een onderbreking van de traditionele voltige-kostuums. "Mijn doel was om meer met mijn lichaam te praten", zei ze. Ze prees haar team van paard Saitiri en Corinne Bosshard als longueur en voegde eraan toe: “Ik kon geen beter trio vinden. Ik heb zoveel vertrouwen in mijn longueur en mijn paard.”
Achter Moutinho, Derks en Palmer op het podium eindigde Hannah Steverding uit Duitsland op de vierde plaats, gevolgd door Annebeth Kubbe uit Nederland, Jolina Ossenberg-Engels uit Duitsland, Kalyn Noah uit de VS en Eva Nagiller uit Oostenrijk.
Heren
De herencompetitie volgde vanaf vrijdag een vergelijkbaar patroon van herhalende ranglijsten, tot het aankwam op de twee laatste optredens. De Fransman Lambert Leclezio stond vrijdags aan kop. Maar een slip van de achterkant van Saitiri na een backflip zou hem duur komen te staan, zijn totale score van 8.628 gaf de titel aan de Italiaanse Lupacchini.
Lorenzo Lupacchini. Foto door Richard Juilliart voor FEI
Lupacchini's vrije test op Rosenstolz met Laura Carnabuci als longueur was de volmaakte uitvoering, expressief en balletachtig. Het behalen van een score van 9.101 - de enige 9 van de voltige finale - stuwde hem naar de eerste plaats en het kampioenschap.
"Ik ben echt heel blij, want ik had dit resultaat niet verwacht", zei Lupacchini. “Ik deed gewoon mee voor de lol. Ik stond tot nu toe op de tweede plaats, dus ik had niets te verliezen en niets te winnen. Dus ik probeerde emoties te geven en niet alleen te oefenen. Ik probeerde te ontspannen en het paard gewoon te voelen.”
In de categorie mannen eindigde Lukas Heppler uit Zwitserland als vierde, gevolgd door Philip Clement uit Oostenrijk, Davide Zanella uit Italië en Thomas Brüsewitz uit Duitsland.
Pas de deux
Het publiek wist dat het een traktatie zou worden met de Pas de Deux-optredens, vooral met Derks en Kay voor de allerlaatste keer in de ring, samen met Humphrey Bogart OLD en longueur Nina Vorberg. Ze werden niet teleurgesteld.
Elk paar gaf alles, maar een score van 10 in de artistieke kolom bezorgde de uittredende partners uiteindelijk de gouden medaille. De scores van zaterdag van in totaal 8.918 lieten Derks en Kay achter met een gecombineerde score van 8.836. Dit plaatste hen bijna een punt voor op de tweede plaats, het vrouwelijke paar Eva Nagiller en Ramona Hintner uit Oostenrijk, dat vanaf vrijdag een plaats opschoof.
Romana Hintner en Eva Nagiller in actie. Foto door Richard Juilliart voor FEI
De bronzen medaille ging naar de Duitsers Chiara Congia en Justin van Gerven. Jolina Ossenberg-Engels en Timo Gerdes, eveneens uit Duitsland, eindigden als vierde.
Derks zei over haar Pas de Deux-optreden: “Nou, ik zou zeggen dat we hier nu best tevreden zijn weggelopen. Het is een geweldige sfeer in de ring.” Ze voegde eraan toe, verwijzend naar de lichten en het enorme publiek in Leipzig: "Dat maakt het geheel heel bijzonder, omdat het een andere cirkel was dan die we hebben gekend."
"Ik denk dat we hier weer precies hebben bereikt wat we wilden bereiken," vervolgde ze, "plezier hebben met de sport, er gewoon van genieten - dit was gewoon de perfecte show voor ons beiden om een afsluiting te vinden."
Kay herhaalde haar gevoelens en stond zichzelf toe om emotioneler te zijn dan normaal: “Ja, ik heb ooit in mijn leven meegedaan aan de Wereldbeker. Dat was hier en vandaag, en dat was de laatste keer. En we hebben gewonnen. Maar winnen was niet belangrijk voor mij. Zoals Janika al zei, we hebben er van gemaakt wat we wilden maken. Dat is gelukt, we zijn tevreden.”