Hoi allemaal, ik ben Frouwkje en samen met mijn paard Tara beleef ik de leukste avonturen. We rijden voornamelijk buitenritten, zowel georganiseerde ritten als zelf uitgezette ritten. In verschillende blogs op Equinemarkt nemen we jullie mee op onze belevenissen.
Normaal gesproken rijden Tara en ik veelal in de Noordelijke provincies met soms een uitstapje naar de Veluwe. Maar soms moet je de bekende paden loslaten en komt er een rit in een, voor ons, onbekende omgeving voorbij.
Vandaag gaan we naar Overijssel. We gaan de foto-oriëntatierit in Hellendoorn rijden, georganiseerd door de NHAV (Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging).
Het instructieboekje wat we bij de start mee kregen.
Vanmorgen had ik eerst de stallen. Samen met een vriendin run ik een kleinschalige pensionstal. Om en om doen we de stallen en de paddocks. Zo had Tara even de tijd om zich goed vol te eten met hooi, wat ik heel belangrijk vind vóór een rit. Rond half tien heb ik haar ingeladen en om half elf waren we op plek van bestemming: De Sanatoriumlaan in Hellendoorn.
Na een welkom door de organisatie kregen we een instructieboekje, een dichte envelop die de route beschrijving bevatte (voor als je zou verdwalen) en een ziplock zakje mee, de laatste om de spullen droog te houden voor de voorspelde regen.
De uitleg van de rit staat voor in het boekje.
Om elf uur zat ik te paard en gingen we van start. Tara had er veel zin in, dus dat begon goed.
Kleine slingerpaadjes vind Tara het leukste.
Het eerste deel van de rit ging over smalle slingerpaadjes, berg op, berg af. Wel heel veel wortels op het pad, dus teugels lang zodat Tara zelf haar weg kon bepalen.
Goed kijken naar de foto's en de omgeving, Tara stapt voorzichtig over de boomwortels.
Het is prachtig hier!
Wanneer we ongeveer een half uur onderweg zijn, rijden we een hele donkere lucht tegemoet… oh jee… en we zaten net in het open veld…
Een hele dikke bui in de verte
En ja hoor, even later ging het los. Tara wil steeds haar kont tegen de regen in zetten, maar gelukkig reden we net het bos weer in dus hadden we nog een beetje beschutting van de bomen. De bui was zo weer voorbij en vrolijk vervolgden we onze weg.
Volgens mij gaan we nog steeds goed.
Een poosje later komen we aan bij de pauzeplek. Hier stonden een emmer water en een appeltje klaar voor Tara en voor mij een flesje water.
Heb ik dorst of ga ik voor het gras?
Natuurlijk ga ik voor het gras.
Na een kwartiertje was het tijd om verder te gaan. Tara was nog lang niet klaar met eten, maar we zaten net op de helft en willen we een beetje op tijd thuis zijn moeten we toch echt verder. Uiteindelijk gaf ze toe en had ze de pas er weer flink in.
Tara had de pas er goed in.
De route ging weer verder over smalle paadjes en over heuveltjes. Tara vind het geweldig om zo hard mogelijk van de heuveltjes af te draven, wat soms erg spannend was met de boomstronken op het pad. Even later komen we op een wat breder pad en ik probeer er een galopje uit te persen (Tara vind galop heel erg lastig).
De paden waren niet allemaal smal.
Op een gegeven moment moeten we een hele steile heuvel op. Op de top vroeg ik mij af of we wel goed zaten. Dus maar weer naar beneden. Voor de veiligheid ben ik er af gegaan en ben naast Tara gaan lopen. Beneden bleek dat we toch echt goed zaten op de heuvel… dus weer omgedraaid. Alleen had Tara het nu makkelijk en ik het heel moeilijk, want er was geen opstapmogelijkheid, dus ik kon de steile heuvel ook gaan beklimmen. Die opstapmogelijkheid was er op de top wel.
Halverwege de eerste beklimming moest Tara even het uitzicht bewonderen.
Een klein poosje later bereikten we de trailer weer heelhuids. Voor Tara had ik een bak muesli meegenomen en voor mij stond er een kopje thee klaar.
Wat een geweldig leuke route was dit! Heel mooi uitgezet en fijn dat er een natje en een droogje klaar stonden voor ons. Dit smaakt naar meer en ik wil zeker nog eens terug om dit gebied te verkennen. Een aanrader!
Onze eindscore.
Wat houd een foto-oriëntatierit in?
Bij een foto-oriëntatierit krijg je voordat je start een routebeschrijving. Dit is geen kaartje of GPS bestand, maar een boekje of een print met verschillende foto's welke je tegen komt op de route. Deze foto's staan al in de goede volgorde. Op de foto's is met pijlen de juiste richting aangegeven.
De bedoeling is dat je onderweg goed oplet wanneer je de plek waar de foto is genomen tegen komt, let daarbij goed op de details op de foto's, bijvoorbeeld een bepaalde soort boom, een boomstronk of bijvoorbeeld routepaaltjes of bankjes. Op de foto's staat de rijrichting aangegeven met een rode pijl. Wanneer er een uitroepteken op een foto staat betekent dit dat er een "gevaarlijke" oversteek komt.
Op de foto is te zien hoe een deel van de route er uit ziet. De rode pijlen op de foto's geven aan in welke richting je moet rijden.
Bij deze foto let je bijvoorbeeld op de scheef staande boom aan de linkerkant of de dode boom midden op de foto. De rode pijl geeft aan dat je op deze plek linksaf moet slaan.
Soms is er een foto-oriëntatierit met wedstrijd element, soms is het een een rit voor de leuk.
Vraag: Hebben jullie ook weleens een foto-oriëntatierit gereden?