Foto op omslag: De Sjiem door Marcel Knaapen (www.paardenfoto.nl)
Zojuist is op Facebook het bericht gedeeld dat het topspringpaard van Jeroen Dubbeldam, De Sjiem, is overleden. De KWPN'er is een van de meest succesvolle paarden uit de Nederlandse paardensport. Hij kwam onder andere aan start bij de Olympische Spelen van 2000 in Sydney waar hij onder Dubbeldam individueel Olympisch kampioen werd. De ruin is 33 jaar oud geworden.
In 1989 komt de schimmelruin ter wereld bij fokker W.J. Boerkamp uit Olst. Hij is een nakomeling van de hengst Aram (v. Nimmerdor x Upercut XX) en de merrie Chief (v. Wahtamin x Kompromis). Hij is dan eigendom van dhr. B.J. Holtkamp uit Enschede, die toen de schoonvader was van Jeroen Dubbeldam. Gijs van Vulpen ontdekt de schimmel en vanwege zijn bijgeloof (hij wilde altijd een schimmel op stal hebben) koopt hij dit paard. Ondanks het moeilijke karakter, weet Anne van Vulpen meerdere successen binnen te slepen.
Het verhaal van Jeroen Dubbeldam en De Sjiem had echter geen gemakkelijke start. De schimmel heeft een lastig karakter maar na hulp van Gert van den Hof konden ze hun samenwerking echt beginnen. In 1998 wordt de combinatie uitgeroepen tot Samsung Horse and Rider of the Year. Het duo beleeft een aantal succesvolle jaren, met als hoogtepunt het individueel goud op de Olympische Spelen van Sydney. Ze winnen daarnaast nog de grote prijs van Aken en maken onderdeel uit van het Nederlandse team op de Wereldkampioenschappen in Rome en Jerez de La Fontera. In 2005 komt er een einde aan de wedstrijd carrière van De Sjiem en op 21 april 2006 is er tijdens Jumping Amsterdam het afscheid van het publiek. René Froger zingt het duo toe terwijl Jeroen Dubbeldam en De Sjiem een ereronde rijden. Sindsdien stond de ruin op pensioen in het Twentse Weerselo, op stal "De Sjiem" die naar hem vernoemd is.
Op Facebook schrijft Jeroen Dubbeldam het volgende:
Met pijn in het hart nemen we vandaag afscheid van De Sjiem (33)
Ik ben dankbaar voor alle geweldige successen die je mij hebt gebracht, maar het meeste nog voor de lessen die ik geleerd heb en de tijd die we samen hebben doorgebracht.
Een vriend, een leraar en een kameraad; jij maakte mij beter, als ruiter maar ook als persoon.
Je bent onderdeel van alle succesverhalen, zelfs na je pensioen.
Bedankt voor wat je mij geleerd hebt, bedankt voor alles.
Natuurlijk ook grote dank naar alle mensen die betrokken zijn geweest bij zijn carrière en alle mensen die achter de schermen zo ontzettend goed voor hem gezorgd hebben de afgelopen jaren, in het bijzonder Tonnie & Femke die hem het beste pensioen mogelijk gegeven hebben.