Zoë met Handsome Rubertha
Vandaag rijd ik naar Schoonebeek, naar de stal van Zoë Pruim. Ik weet niet wat mij te wachten staat en laat mij dus verrassen. Aangekomen bij het woonhuis ligt er achter de woning echt een verborgen paradijs! Zoë en haar twee honden komen mij tegemoet lopen. Na de rondleiding over het terrein gaan we lekker onder de mooie overkapping zitten.
Wie ben je?
Ik ben Zoë Pruim, bijna vijfentwintig jaar en woon sinds november met mijn ouders in Schoonebeek. Mijn ouders wonen beneden en ik woon in het appartement boven. Ik studeer Rechtsgeleerdheid op de Rijks Universiteit in Groningen. Daarnaast heb ik vier paarden, met twee rijdt ik Eventing en met één beoefen ik het springen. Op mijn vijfde jaar ben ik begonnen met rijden op de manege in Sleen, uiteindelijk ben ik overgestapt naar eigen pony’s en daarna door naar de paarden. Voorheen stonden de paarden op verschillende maneges op pension, ik ben zo blij met deze eigen plek die we nu hebben. Met de pony’s sprong ik altijd. De liefde voor Eventing is gestart op manege HCE waar ze met de clubkampioenschappen altijd een klein parcours neerzetten. Verder beleer en train ik paarden.
Hoeveel paarden staan er op jou stal?
Vier paarden: Naray is het paard van mijn moeder, zij is inmiddels met pensioen, Handsome Rubertha (Ruby) rijdt ik in de Eventing op M niveau en hiermee wil ik aan het eind van dit seizoen de overstap maken naar de twee sterren. Majesty the king of Maddox (Maddox) is mijn zelf gefokte ruin van 5 jaar. Met hem rijdt ik in de vijfjarigen competitie en over zo’n drie weken rijden we de finale. Jillua RC is meer een springpaard.
Vertel eens wat over jouw stal?
Mijn stal omschrijft zich het beste als een kleinschalige Eventingstal. Onze trainingen zijn erg gevarieerd door de Eventing. De paarden staan elke dag zo lang mogelijk buiten en hopelijk in de nabije toekomst vierentwintig zeven buiten. Het voerbeleid is aangepast op de Eventing.
Als ik een paard zou zijn bij jou op stal, hoe ziet mijn dag er dan uit?
Om vijf uur ’s ochtends vult mijn vader de hooizakken nog even bij. Tussen half negen en negen uur krijgen de paarden hun krachtvoer en bietenpulp en zodra ze dat op hebben gaan ze naar buiten. Als er genoeg gras is dan staan ze op het gras en anders voeren we ze bij uit de slowfeeder met hooi. Tussen elf uur en half twaalf zijn wij klaar met mesten. Daarna rijd ik bijna dagelijks: twee keer per week dressuur training, één keer per week of spring training of Eventing, één keer per week galop training en één keer per week herstel training. De zevende dag zijn de paarden vrij. Meestal rijd ik elk paard zo’n drie kwartier. Om half tien ’s avonds gaan de paarden weer op stal. Ze krijgen dan hun krachtvoer en een hooizak voor de nacht.
Wil je iets vertellen over het voerbeleid op stal?
In verband met de Eventing die we beoefenen krijgen de paarden speciaal daarop gericht voer. Elke dag krijgen ze vitaminebrok in de ochtend en avond. Verder krijgen ze in de ochtend nog bietenpulp, gerst, soja en groene haver. De dag voor, de dag zelf en de dag na de wedstrijd krijgen ze ook nog muesli die ze energie geeft. Omdat mijn paarden heel veel energie hebben van zichzelf hoeft dit dus alleen rondom de wedstrijden. Ze staan de hele dag op de wei, en mocht hier niet genoeg gras op staan krijgen ze hooi bijgevoerd uit de slowfeeder. ’s Nachts krijgen ze nog een hooizak op stal.
Zoë met Majesty the king of Maddox
Zitten er nog veranderingen aan te komen in de toekomst bij jou op stal?
Alles wordt nog geverfd, er komt nog een nieuw dak op de schuur met in het midden lichtplaten. De paddocks worden voor de winter gedraineerd, zodat de paarden ook in de winter lang naar buiten kunnen. Wanneer mijn paarden dag en nacht buiten staan heb ik weer ruimte voor een paard om te beleren en / of een trainingspaard. Ik heb mij ook aangemeld voor het programma Mustang make over. Hiermee krijgen zo’n twintig mensen uit Europa de kans om een Mustang te importeren uit de USA. Deze Mustangs worden uit het wild gehaald, dus kennen helemaal niks. Het is een droom van mij om een Mustang op te leiden als Eventing paard. Als dit lukt moet er dus nog een stal bij worden gebouwd.
Waar ben je trots op?
Op Maddox, ons zelf gefokte veulen. In de jonge paarden competitie hebben we in de finale de elfde plek behaald. Dit is echt super knap! Verder op de manier om van niks naar een doel te trainen. Ik beleer al mijn paarden zelf van jongs af aan. Kijk wat ik nu al heb bereikt. Ik ben trots op Ruby. Ruby had kissing spines en we stonden op het punt haar te laten gaan. Maar mijn trainer Jessica dacht hier anders over, zij zag toch nog mogelijkheden voor herstel. Samen met Jessica heb ik haar weer helemaal hersteld gekregen en nu mogen we bijna internationaal starten met Eventing. Ik ben ook trots op mij zelf. Ik lever de trainingspaarden met een gerust hart af aan hun eigenaren. Correct grondwerk, dressuur, springen en Eventing, ik train de paarden heel eerlijk, ik kijk en luister naar het paard. Ik ben breed georiënteerd. En als laatste ben ik trots op deze plek. Het is een top plek en hoop in de toekomst nog wat te kunnen uitbreiden.
Wil je zelf nog wat kwijt?
Mensen moeten blijven luisteren naar hun paard. Blijf ontwikkelen en blijf niet in de tijd stil staan. Er zijn zoveel veranderingen in de paardensport. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn paard op een nekrope gereden. We gingen alleen over de hoefslag en dan wordt ik nieuwsgierig hoe anderen die oefeningen doen. Sla niet door in je overtuigingen. Ook de media aandacht voor de paardensport veranderd. Mochten mensen geïnteresseerd zijn om hun paard te laten beleren of trainen door mij dan mogen ze contact met mij opnemen.
Ik als recreërende boscrosser heb heel veel van Zoë geleerd qua Eventing. Wist je dat ze paarden insmeren in de Eventing met een witte crème zodat ze, mochten ze een hindernis raken, hier makkelijker over heen glijden? Zoë weet waar ze over praat, is niet bang aangelegd en heeft echt een hart voor paardenwelzijn. Ze is niet bang om dingen te proberen, waarvan een ander niet zou snappen waarom. De paarden hebben een geweldig leven bij Zoë en haar ouders. Hoe fijn is het dat deze sportpaarden lekker de hele dag buiten staan!
Wil je ook een keer geïnterviewd worden voor "de stal van…" plaats dan een berichtje in de comments.