Zoë met Handsome Rubertha
Vandaag rijd ik naar Schoonebeek, naar de stal van Zoë Pruim. Ik weet niet wat mij te wachten staat en laat mij dus verrassen. Aangekomen bij het woonhuis ligt er achter de woning echt een verborgen paradijs! Zoë en haar twee honden komen mij tegemoet lopen. Na de rondleiding over het terrein gaan we lekker onder de mooie overkapping zitten.
Wie ben je?
Ik ben Zoë Pruim, bijna vijfentwintig jaar en woon sinds november met mijn ouders in Schoonebeek. Mijn ouders wonen beneden en ik woon in het appartement boven. Ik studeer Rechtsgeleerdheid op de Rijks Universiteit in Groningen. Daarnaast heb ik vier paarden, met twee rijdt ik Eventing en met één beoefen ik het springen. Op mijn vijfde jaar ben ik begonnen met rijden op de manege in Sleen, uiteindelijk ben ik overgestapt naar eigen pony’s en daarna door naar de paarden. Voorheen stonden de paarden op verschillende maneges op pension, ik ben zo blij met deze eigen plek die we nu hebben. Met de pony’s sprong ik altijd. De liefde voor Eventing is gestart op manege HCE waar ze met de clubkampioenschappen altijd een klein parcours neerzetten. Verder beleer en train ik paarden.
Hoeveel paarden staan er op jou stal?
Vier paarden: Naray is het paard van mijn moeder, zij is inmiddels met pensioen, Handsome Rubertha (Ruby) rijdt ik in de Eventing op M niveau en hiermee wil ik aan het eind van dit seizoen de overstap maken naar de twee sterren. Majesty the king of Maddox (Maddox) is mijn zelf gefokte ruin van 5 jaar. Met hem rijdt ik in de vijfjarigen competitie en over zo’n drie weken rijden we de finale. Jillua RC is meer een springpaard.
Vertel eens wat over jouw stal?
Mijn stal omschrijft zich het beste als een kleinschalige Eventingstal. Onze trainingen zijn erg gevarieerd door de Eventing. De paarden staan elke dag zo lang mogelijk buiten en hopelijk in de nabije toekomst vierentwintig zeven buiten. Het voerbeleid is aangepast op de Eventing.