Het is februari 2021 wanneer ik tijdens een grondige poestbeurt van Tara een bultje zie aan de binnenkant van haar rechterachterbeen, vlak onder haar uier. Het bultje was snelgroeiend. Voor de zekerheid een foto naar mijn vader, ooit dierenarts, gestuurd en hij dacht gelijk aan een sarcoïd.
De Sarcoïd bij Tara
Een sarcoïd is een veelvoorkomende huidtumor bij paarden.
De sarcoïden geven in eerste instantie geen problemen bij het paard. Zeker wanneer de knobbels, bobbels, bulten of plekjes nog klein zijn, is er vaak nog geen sprake van belemmering van de normale functie, pijn, jeuk of ontsteking.
Wanneer de tumoren groter worden, kunnen ze voor overlast zorgen. Bijvoorbeeld wanneer ze beschadigen of ontsteken. Dit kan pijnlijk zijn. Ook kan de locatie van de tumoren voor overlast zorgen zoals het gebied rond of op de ogen. In de oksels en liezen kunnen ze door wrijving gaan irriteren en in het gebied van de singel of het zadel kunnen ze ook voor overlast zorgen.
Sarcoïden zijn er in verschillende maten en vormen
Ik heb mijn eigen dierenarts gebeld voor een afspraak. Ze had er geen last van, ik mocht er ook aan zitten, maar voor het erger zou worden wou ik er toch wat aan laten doen. De dierenarts heeft er in eerste instantie een swap van genomen om te kijken of het echt om een Sarcoïd ging. Dit bleek een paar dagen later zo te zijn. En nu? Overleg met de dierenarts en speuren op internet…
De opties:
- De Sarcoïd afbinden. Wanneer hij er af valt moet Tara anderhalve week lang behandeld worden op de kliniek met chemozalf.
- De Sarcoïd laten weg laseren.
De behandeling met chemozalf is zeer pijnlijk en paarden kunnen er erg ziek van worden zag ik na onderzoek. Betreft de behandeling met laser therapie, hier krijgt het paard een gigantische brandwond van. Beide dus erg pijnlijke behandelingen, die ik niet wou voor Tara.
Wanneer ik op internet aan het zoeken ben naar een alternatieve, niet of minder pijnlijke methode, kom ik per ongeluk op een site waar beschreven wordt dat mensen met kanker wel eens baat hebben bij Kurkuma. Omdat ik een opleiding tot Fytotherapeut heb genoten, gaan mijn radartjes gelijk draaien. Omdat Kurkuma een natuurlijke specerij is, is hierbij van toepassing: baat het niet, dan schaad het niet. Dus ik heb Kurkuma poeder besteld.
Mijn bedoeling was de Sarcoïd zowel van binnen als van buiten te bestrijden. Van binnen uit was het makkelijk, ik heb de Kurkuma twee keer daags door Tara's Muesli gemengd met Lijnzaadolie. Ook heb ik haar ondersteund met Oerbalans, aangezien haar lichaam wel aan het vechten was tegen de Sarcoïd.
De behandeling van buitenaf was wat lastiger, ik moest een zalfje maken van de Kurkuma. Ik heb er voor gekozen om het poeder te mengen met honing van een imker in de buurt, vanwege de heilzame eigenschappen van honing. Verder om het smeerbaar te houden heb ik het iets aangelengd met gekookt water. Dit smeerde ik elke dag op de Sarcoïd. Omdat Tara echt een bultje had heb ik hem afgebonden met hechtdraad zodat hij er uiteindelijk af zou vallen.
De Sarcoïd na een week behandelen, hij lijkt uit te drogen
Ik had bedacht om het een maand te behandelen en te kijken wat er in deze maand zou gebeuren. Gebeurde er niks, dan kon ik altijd nog nadenken over de opties van de dierenarts. Na een week afgebonden te zijn en dagelijks smeren en inname van Kurkuma leek de Sarcoïd uit te drogen. Tara vond het smeren wat vervelend worden, het leek wat gevoelig.
Tien dagen na de start van de behandeling viel de Sarcoïd er af. Omdat het nu een open wondje betrof heb ik de behandeling van buitenaf gestaakt en ben ik alleen nog verder gegaan met de behandeling van binnenuit.
Na tien dagen behandelen viel de Sarcoïd er af
Ik heb Tara precies dertig dagen behandeld, de Sarcoïd is helemaal verdwenen. Het enigste wat ons herinnert is een klein litteken wat op de plek van de Sarcoïd heeft gezeten.
#Ga altijd eerst bij je dierenarts te rade of het daadwerkelijk om een Sarcoïd gaat voor je gaat behandelen.