Wie is de persoon achter de gebruikersnaam? Wij vonden het een goed idee om onszelf als team zijnde eens voor te stellen, elke zaterdag zullen we een blog plaatsen om één van onze teamleden voor te stellen. Vandaag vertelt Amanda over wie zij is en wat ze hier komt doen.
Over mijzelf
Als kersvers redactielid mag ik me even voorstellen. Ik ben Amanda, inmiddels alweer 40 jaren jong en woon aan de rand van de Veluwe. Ik woon hier met mijn man André en 4 katten: Solo, Pip, Vivaldi en Sproet. In het dagelijks leven werk ik als beleidsadviseur jeugd en cultuur bij de gemeente en werk ik nog een paar uur voor mezelf als muzikant en dirigent. Sinds 1 januari heb ik ook nog mijn eigen bedrijfje EQUINOJI en geef ik voedingsadvies voor paarden.
Mijn paardenleven
Mijn paardenleven startte toen ik 12 was. Niet zoals de meesten op de manege, maar met verzorgpony’s in het dorp. Tot grote ergernis van mijn ouders overigens. Ze hebben geprobeerd te bekeren tot een paardloos leven, maar dat is gigantisch mislukt. Na diverse bijrijdpaarden heb ik toen ik 26 was, mijn eerste eigen paard gekocht: een 3,5 jarige haflinger genaamd Jim. Jim is er nog steeds, inmiddels 17 jaar jong en dus al 14 jaar in mijn leven. Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om zijn Chinese gebruiksaanwijzing te ontcijferen. Extreem introvert en moeilijk voor zichzelf en zijn omgeving. Maar inmiddels kan ik lezen en schrijven met hem. En zijn moeilijke periodes ondergaan we gewoon allemaal tot hij weer een beetje landt. Samen hebben we van alles gedaan. Dressuur, springen, western, clinics, vakanties, maar vooral veel buiten gereden. Door de bossen en over de heide is het liefste dat we doen.
Alweer 2 jaar geleden bedacht ik me dat ik alvast wilde kijken voor een opvolger. Een veulen moest het worden, bij Jim in de kudde opgroeien en dan samen leren. Het moest en zou een koudbloed worden. Ik had al bijna een Noriker hengstveulen in Oostenrijk gekocht. Helaas was iemand me net voor. Al een paar keer had ik een veulen met zwart hoofd en blauw oog gezien op Marktplaats. Knap koppie, maar paint met papier en dus veel te duur dacht ik. Ik heb toch eens navraag gedaan naar de prijs en bloedlijnen. Vader en moeder waren 5- en 7-panel n/n en ze was allround gefokt. Super nuchter en uiteindelijk maar 500 euro boven budget. We zijn datzelfde weekend in de auto gestapt en naar Groningen gereden. En toen kocht ik ineens een paint. Zo lief, zo nuchter, zo mensgericht. Ik wilde geen merrie en ik wilde een koudbloed. Ik kocht een paint merrie. Waar ging het mis?🤣
Precies in diezelfde zomer kreeg Jim een trap op zijn spronggewricht en raakte geblesseerd. Na een heel traject met dierenarts, Lingehoeve en zelfs een scintigrafie, bleek dat er botafbraak in het gewricht was. Het kon aan elkaar gaan groeien, het kon ook verder gaan afbreken. Sindsdien staat hij vervroegd met pensioen en mogen we 2-3x per week een stapritje maken van max een half uur. Meer zit er niet in. Ik heb dus 2 dure grasmaaiers in ons eigen equihabitat staan.
En ik heb er een 3e bij geadopteerd. Ximo stond er al, werd niks mee gedaan. En hij is super slim en nieuwsgierig, dus ach, we nemen hem ook lekker op sleeptouw. Mijn grote kleine hulp 🥰
Wat ik op Equinemarkt doe
Ik zag de advertentie voor redactielid van een tijdje terug. Natúúrlijk van een tijdje terug (ik zie dit soort oproepjes altijd te laat). Maar aangezien ik schrijven, en dan met name over paardgerelateerde onderwerpen, erg leuk vind, besloot ik toch nog een berichtje te sturen. En dit is dus het resultaat. Ik heb veel affiniteit met paardenvoeding en huisvesting, maar uiteraard zullen er ook best wat andere onderwerpen voorbij komen. Ik heb zin om weer aan de slag te gaan met wat leuke artikelen en weetjes rondom paarden!