In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Aan het begin van dit jaar stond ik nog op een prachtige paddock paradise. Helaas veranderde dit in februari in paddock hell. Ons terrein is in 2 maanden tijd zo'n 8 keer overstroomd, waarbij we zelfs de paarden 1 keer moesten evacueren. Ik heb me in die tijd behoorlijk zorgen gemaakt en ben me gaan inlezen en heb me laten informeren door verschillende experts en instanties. De conclusie was: dit perceel ligt laag, wordt gebruikt als overloop gebied en is eigenlijk niet geschikt om het jaar rond paarden te houden. Oftewel, in de zomer paddock paradise, in de winter paddock hell.
In de goede en droge tijden zag het er zo uit.
Maar afgelopen winter heeft het er meerdere keren zo uit gezien.
Ik moest op zoek naar wat anders. Maar wat dan? Paarden op pension wilde ik niet meer. Jim, mijn haflinger, moet sowieso 24/7 buiten lopen en Noura het liefste ook. Volledig eigen beheer was zeker een optie, maar vind het maar…
En toen kwam er een lot uit de loterij. Kennissen van ons hadden een stukje grond met 2 shetlanders, maar niet de behoefte om dit bij te houden. De pony's weg was geen optie, maar ze wilden eigenlijk wel van het werk af. Ik zocht een plekje voor mijn paarden en 1+1 was 2. Ik ben gaan kijken, heb een plannetje gemaakt en dat voorgelegd. Van beide kanten waren wat eisen en wensen, maar dat paste zo goed in elkaar dat we het snel eens waren. Het was maart 2022 en het plan was om de paarden voor de zomer te verhuizen.
Er moest nog wel wat gebeuren….
Het was namelijk een wei van een halve hectare met prikkeldraad.
Na wat studie over het landje ging mijn creativiteit los en kwam dit er uit. Dit moest het ongeveer worden.
Het plan: Onderin wordt een dubbele omheining met een 'sluis' van 1 meter breed. Hiertussen komt een enorme bloemenstrook met eetbare bloemen en kruiden. Bovenin (hoogste deel) komt een weiland van 20x40 en paden van 4 meter. Dit zodat ik daar eventueel kan rijden of werken, mochten we geen bak in de buurt kunnen vinden waar we in kunnen rijden. Ik rij veel buiten en mijn jonkie is nog niet onder het zadel, dus dat is prima zo. En vind ik wel een bak, kunnen we er 2 weitjes van 20x20 van maken of strookbegrazing toepassen.
De weitjes onderin gaan we met slingerpaadjes aanleggen. Dit is het laagste deel en wordt afsluitbaar vanaf de bomenrij. Mocht het te nat worden, dan gaat het dicht en hebben ze alleen de bovenste track. Bij de weitjes komen kruidenstroken. Als er nog bloemenmengsel over is, maken we langs de linkeromheining ook nog een bloemenstrook.
De schuilstal komt links bovenin. Daar omheen wil ik verhard en daar aan gekoppeld een zandpaddock. Ik heb nog varkensroosters, die komen daar onder te liggen, zodat dit (als het goed is) een droge plek blijft.
Er komt nog een escaperoom voor de shetlanders. Oftewel een stukje van ongeveer 5x5 waar de shets onder het draad door kunnen en mijn grote lummels niet. Verder heb ik nu minimaal 7 plekken waar ik hooi en stro kan geven ingetekend, maar dat is in de praktijk even bekijken. Ik heb 2 kuubskisten met frames, waar de shets niet bij kunnen. En verder zullen het hooinetten worden aan een paal, tussen 2 palen, aan de schuilstal, enz. Water willen we opvangen vanaf de dakgoot van de stal en een 2e waterplaats bevindt zich zo dicht mogelijk bij het huis want daar zit een buitenkraan.
De groenstrook links is een pad, dat wordt 6 meter breed. Vooraan blijft een ruimte van 10x10, dat wilden de eigenaren graag, vanwege parkeren van de auto en groenafval dat daar wordt opgehaald. Dan komt er een groot hek en het pad zelf is dan 6 meter breed. Achterin maken we ook weer een ruimte van 10x10, daar komt een xxl tuinschuurtje voor hooiopslag en nog een tuinschuurtje voor andere opslag (denk aan scheppen, mestboy, enz.).
We hebben inmiddels flink wat spullen ingekocht. Zo'n 800 meter bruin lint van 40mm en 400meter bruin draad, want het prikkeldraad moet vervangen worden.
De omheining links moet verplaatst worden, de rest kan blijven staan en kunnen we de palen van gebruiken. Deze zijn op 1.20 in de grond gezet. Het plan is om 3 rijen lint daarop te bevestigen en bovenop afstandsisolatoren met een rij draad. Zo wordt het bijna 1.40 hoog en dat is mooi voor een buitenomheining. Er komen 2 ingangen, vooraan bij het water en achteraan bij de stal. Voor de binnenomheining wil ik het 20x40 deel met houten hoekpalen en 2 palen in het midden en verder prikpalen voor gebruiken. En het voorste deel willen we wel met hout werken ivm de ronde vormen. Daar komt 20mm bruin lint omheen.
Dat was het plan….. In de volgende blogs neem ik jullie mee in de uitvoering en zal blijken of dit ook allemaal haalbaar was in de praktijk.