In deze serie neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van mijn eigen equihabitat. In maart 2022 ben ik gestart met de inrichting van het perceel. Het moet een plek worden waar de paarden worden voorzien in hun natuurlijke behoefte, maar waar ook veel ruimte is voor andere dieren zoals amfibiën, vogels, klein wild, knagers en insecten. En natuurlijk een diversiteit aan planten en grassen.
Deel 1: https://www.equinemarkt.nl/blog/636-huisvesting-de-aanleg-van-mijn-equihabitat-deel-1
Het prikkeldraad er af en lint er op was de eerste stap. Wat een klus! Omdat de 2 shetlanders er nog liepen, moesten we daar ook nog rekening mee houden. Dit betekende niet aan alle 4 de zijden de boel eraf trekken, maar beginnen bij de bovenste lijn prikkeldraad met krammen er af en nieuwe isolatoren er op. Gelukkig konden we aan 2 zijdes de oude palen nog gebruiken. Aan de andere 2 zijdes hebben we nieuwe palen gezet. Aan 1 kant loopt een voetpad en straat. Hier hebben we gekozen voor een dubbele omheining waar de bloemenstrook komt. De oude palen hebben we laten staan en voor de binnenomheining hebben we gekozen voor robuuste geschilde kastanjepalen. De andere zijde is langs het pad. Dit is geen zichtkant, dus hier hebben we voor simpele geïmpregneerde palen gekozen.
We hebben bij Boels een grondboor op benzine gehuurd, om niet alles met de hand te hoeven doen. In totaal hebben we (buitenomheining en track en weides) zo'n 80 palen in de grond gezet. En daarmee hadden we ook meteen de 1e tegenvaller te pakken. Langs 1 zijde kwamen er achter dat er een oud puinpad onder lag. Hier kwamen we niet doorheen met de grondboor. Gelukkig kwam de buurman langs met zijn shovel en hij wilde ons wel helpen. Hij had daar wat palenboren voor. Deze heeft hij opgehaald en hij heeft voor ons de gaten langs het pad geboord. Zelfs de shovel had er moeite mee!
Voor de buitenomheining hebben we gekozen voor breed bruin lint van 4cm. Dit valt mooi weg in de omgeving. We hebben dit op 3 hoogtes: op 40cm, 70cm en 100 cm. Bovenop de palen komen nog afstandsisolatoren met bruin draad.
Na de buitenomheining was het tijd voor de snackweitjes en de track. Aan de voorkant wilde ik ronde vormen. Ook hier kijken mensen vanaf de straat weer tegenaan, dus dat moet een mooi gezicht worden. Om te voorkomen dat we er weer palen uit moesten trekken, heb ik dit eerst uitgezet met prikpaaltjes. Toen het naar mijn zin stond, hebben we op de plek van de prikpaaltjes geboord en de houten palen er in geslagen.
Om ook hier een natuurlijke uitstraling te krijgen hebben we gekozen voor geschilde vuren paaltjes. Deze zijn kleiner en dunner dan de buitenomheining, maar heel geschikt voor een track en binnenweitjes. Hier hebben we rood/bruin draad omheen in plaats van lint. Ook dit valt mooi weg in de omgeving. In het midden hebben we een rij bomen en daarachter hebben we een wei gemaakt van 20x40m. Omdat ik nog niet zeker weet of we dit zo houden, zijn alleen de hoeken en in het midden houten palen geslagen en staan daar tussenin groene prikpaaltjes. In deze wei kan ik ook rijden en mocht het niet meer nodig zijn, dan kan het daarna nog makkelijk aangepast worden naar bijvoorbeeld 2 snackweitjes met ook weer ronde vormen.
Toen we klaar waren mochten de shets er natuurlijk weer bij. Ximo vond het maar wat interessant en heeft de track uitvoerig verkend.