Op Horse Event 2022 raakten we in gesprek met Anita Janssen van Oog voor het Paard. Zij zal voor ons de komende maanden een gastblog schrijven.
Wie ben ik
Mijn naam is Anita Janssen en ik ben trainer van angstige en schrikachtige paarden. De komende maanden mag ik met jullie mijn visie delen over verschillende problemen. Mijn motto is: gevaarlijke paarden bestaan niet, wel gedragsproblemen.
Heftig! Zeggen veel mensen. En dat mag hoor, no problem!
Maar al te vaak zie ik dat een paard een label krijgt als rot knol of je hoort iemand roepen; ”Nog 1 keer en ik zet je op marktplaats”. Of erger nog “je gaat naar de slager”.
Soms zijn mensen inderdaad zover dat ze alleen dit maar kunnen denken en niet zien dat er nog andere oplossingen zijn omdat ze denken alles al geprobeerd te hebben. En, begrijp me niet verkeerd, vaak hebben ze al heel veel geprobeerd tot aan gedragstrainers toe.
Waarom lukt het dan toch niet
Bij een training wordt er vaak gewerkt met presure and release. Hier werk ik vaak ook mee. Echter is het van belang om eerst de fysieke ongemakken in het lichaam uit te sluiten en daarna kun je verder gaan met detective spelen.
De mensen gaan vaak met tips en een kalmer paard weg, maar na een paar dagen thuis, gaat het vaak weer fout en komen de oude patronen naar boven. Soms is dit een combinatie van niet consequent de dingen herhalen die je paard geleerd heeft. Of juist omdat je paard weer in zijn eigen omgeving is en alle triggers nog aanwezig zijn.
Wat maakt mijn training anders
Ik kom bij de mensen aan stal en dit is wat ik merk één van de zaken die verschil maken. Tenslotte is het de bedoeling dat je paard leert omgaan met de triggers en jij je paard hiermee kunt helpen. Een paard uit zijn omgeving halen levert vaak veel extra stress op. Een paard leert nu eenmaal beter vanuit ontspanning.
Ik kom ook niet maar 1 keer. Ik werk met trajecten omdat dit veel beter resultaat oplevert. Een schriktraining van 1 avond of middag kan dit niet oplossen. Maar vaak zie je ook dat het helemaal niets met angst te maken heeft en juist alles met de spanning in het lichaam van het paard.
Detective worden van je eigen paard
Hoe vaker je naar je paard kijkt, hem afvoelt en let op alle veranderingen in het lichaam en de huid, des te beter je oorzaak aan bevinding kunt plakken. Dit is wat ik echt kicken vind. Want de mensen leren anders te kijken naar hun paard en kunnen nooit meer op dezelfde manier kijken.
De veranderingen van de huidstructuur of van de vacht kunnen je veel vertellen over hoe je paard in zijn vel zit. Je kunt leren voelen waar de spanning zit in het lichaam en deze aanpakken. Een paard kan zoveel beter leren vanuit ontspanning en dus ga ik dan hiermee aan de slag.
Wil je meer weten
Als je meer wilt weten kun je natuurlijk kijken op mijn website https://oogvoorhetpaard.nl of je kunt me volgen op Instagram @oogvoorhetpaard. Hier deel ik regelmatig tips voor jou en je paard. Wie weet zien we elkaar.