Eerder heb ik jullie al een mooi lijstje met jeugdboeken laten zien. Vandaag is het tijd om de wat meer volwassen verhalen te lezen. Geen zorgen, ook hier zijn er een aantal van verfilmd.
1. The One Dollar Horse series / Storm - Lauren St. John
In deze serie zijn drie boeken te vinden; Het Paard van een Dollar, Snel aan de Wind en De Vuurproef. Het is een korte serie over Casey Blue die in een Londense buitenwijk woont. Wanneer ze een verwaarloosd paard van het slachthuis redt, is zij ervan overtuigd dat ze haar ultieme droom waar kan maken; het winnen van de Badminton Horse Trials. De criminele achtergrond van haar vader dreigt echter roet in het eten te gooien.
2. De Paardenfluisteraar - Nicholas Evans
Het welbekende verhaal van De Paardenfluisteraar, geschreven door Nicholas Evans, is gepubliceerd in 1995. In dit boek krijgt de 13-jarige Grace een ernstig ongeluk met haar paard Pilgrim. Wonder boven wonder overleven ze beide het ongeluk, maar ze hebben een lange weg te gaan naar herstel. Zowel fysiek als mentaal hebben beide een flinke klap gehad. Om Pilgrim te helpen brengt Annie, de moeder van Grace, ze naar Tom Booker die bekend staat als paardenfluisteraar.
Het boek volgt de weg die ze afleggen naar herstel. Ook dit boek is verfilmd, met Scarlett Johansson in de rol van Grace en Robert Redford van Tom Booker.
3. War Horse - Michael Morpugo
“Any problem can be solved between people if only they can trust each other”
Dit boek gaat over Joey, een mooie, jonge hengst die op de boerderij van Albert en zijn vader geboren wordt. Het verhaal speelt zich af ten tijden van de Eerste Wereldoorlog, en Joey wordt door het leger aangekocht om in de frontlinies te strijden. Albert gaat Joey achterna en wat volgt is een verhaal vol oorlogservaringen.
Het verhaal brengt tegenstanders in de oorlog samen en vertelt het verhaal vanuit het oogpunt van het paard. In 2011 heeft Steven Spielberg het verhaal verfilmd met in de cast onder andere Benedict Cumberbatch en Tom Hiddleston.
4. Half Broke - Ginger Gaffney
Dit boek is een memoir dat ook in het Nederlands is uitgebracht, Half Weg. Ginger Gaffney is een paardentrainster die geheel onverwacht op een ranch uitkomt waar zware criminelen en agressieve paarden terechtkomen. Stap voor stap bereikt ze vertrouwen, compassie en harmonie in de groep. Het gaat met vallen en opstaan, en is een avontuur waarin Gaffney ook zichzelf tegenkomt. Het verhaal is niet alleen voor paardenmensen waardevol, maar ook voor mensen die meer willen weten over leiderschap, verslavingszorg, traumaverwerking, kortgezegd; het leven.
5. Vraag het Monty - Monty Roberts
Monty Roberts staat bekend als een wereldberoemde paardenfluisteraar. Met zijn methodes lukt het hem om paarden met gedragsproblemen weer te genezen tot een fijn, meewerkend paard. Onder andere de Join-Up methode is door Roberts ontwikkeld. In dit boek beantwoordt Monty alle vragen over paardentaal, psychologie, oplossen van gedragsproblemen en nog veel meer. Het is een handig boek voor wanneer je vastloopt in de communicatie met je paard.
Bonus: The Green Rider - Kristen Britain
The High King's Tomb is het derde deel in de serie.^
Een onbekende serie boeken die helaas niet in het Nederlands beschikbaar is, maar toch een plekje in deze lijst verdient. De serie bestaat momenteel uit zeven delen en een korter verhaal tussendoor. Het verhaal gaat over Karigan G'ladheon die wegloopt van school en onderweg een gewonde Green Rider, F'ryan Coblebay tegenkomt. Hij heeft een belangrijke boodschap voor de koning van Sacoridia en Karigan zweert hem dat zij de boodschap zal bezorgen. F'ryan overlijdt en Karigan zet zijn queeste voort op zijn paard Condor.
Het speelt zich af in een fantasiewereld met magie. Green Riders brengen berichten door het hele land en dat doen ze vanaf de rug van hun paard. Hoewel de serie niet daadwerkelijk over paarden gaat, is het wel dusdanig geschreven dat de band tussen de Riders en hun paarden duidelijk naar voren komt. Daarom is dit een echte aanrader voor een ieder die van paarden houdt, en graag fantasie/ avontuur leest. Zoals gezegd is de serie niet in het Nederlands te verkrijgen, maar wel in het Engels. Britain schrijft fijn, waardoor het verhaal makkelijk te volgen is.
Deze serie heb ik ontdekt op TikTok, in de BookTok sectie. Ik was gelijk nieuwsgierig en heb het eerste deel besteld. Na twee pagina's was ik al verkocht en ik heb dit boek in een maand tijd uitgelezen. Dat klinkt niet veel, maar voor iemand die voorheen nooit las, is dat best snel. Inmiddels zit ik in het zesde deel en het leest zo fijn weg, en heeft zulke mooie, magische momenten. Onder anderen met paarden. Door deze serie ben ik weer aan het lezen geslagen, en zeg nou zelf; de covers zien er fantastisch mooi uit toch?
- Doordraver
Welk boek lees jij graag? Heb jij nog tips die de volgers van Equinemarkt echt eens moeten lezen? Deel ze met ons in een reactie!