Alyssa Winegarden kijkt terug op haar eigen ervaringen en geeft op basis daarvan advies aan degene die eraan denken om een paard aan te schaffen.
"Ik had al zeker tien jaar lang paardrijles, ik ben begonnen op de leeftijd van acht jaar. Elk jaar vroeg ik mijn ouders dezelfde vraag: 'Mag ik een eigen paard?' Elke keer was het antwoord 'nee' en uiteindelijk realiseerde ik mij dat als ik een eigen paard zou willen, dat dit pas ging lukken als ik het huis uit was. Nu woon ik in mijn eigen huis met mijn verloofde, Duitse herdershond en een renpaard dat met pensioen is. Hoe ik zeker wist dat ik met 25 jaar oud genoeg was om een eigen paard te kopen? Dat heb ik besloten aan de hand van vier punten…"
Het is geen fase.
Het eerste om te overwegen is hoe lang je al geïnteresseerd bent in paarden. Neem je les, en ben je zoveel mogelijk bij de paarden? Als je interesse in paarden nog niet echt bevestigd is, dan is de kans groot dat het niet iets is waar je op de langere termijn nog mee bezig bent. Zorg er daarom voor dat de wens om een paard te bezitten echt legitiem is, en geen opwelling waar je over een jaar of drie spijt van hebt.
Kan ik het betalen?
"Ik heb een huis, mijn studielening is afbetaald en ik heb een full-time baan. Daarnaast heb ik nog een aantal bijbaantjes," verteld Winegarden. "Nadat ik mijn maandelijkse budget heb berekend en zag hoeveel geld ik nog over had, besloot ik dat ik een paard kon betalen, als ik daar de juiste discipline voor zou hebben."
Het is belangrijk om rekening te houden met onvoorziene kosten zoals verwondingen, dierenartsrekeningen, voeding, hoefsmid, pensionstalling en bijvoorbeeld nog massage of een chiropractor die je paard misschien nodig heeft. En dan hebben we het nog niet eens over een revalidatie traject wanneer je paard een blessure oploopt of een koliekoperatie nodig heeft.
Probeer het uit
Als je erover denkt om een paard aan te schaffen, kijk dan of je eerst een paard kan leasen of verzorgen. Hierdoor krijg je een goed inzicht van wat het inhoud om een paard te hebben, zonder de verantwoordelijkheid van de enorme rekeningen.
Als je daarna nog steeds een eigen paard wil, dan ben je er waarschijnlijk wel klaar voor.
Er is nooit een juiste tijd
Hoe je het ook wend of keert, de tijd om een paard te kopen is nooit perfect. Je zal altijd net aan het sparen zijn voor een eigen huis of een grote vakantie plannen. Als je de sprong nooit neemt, zal er waarschijnlijk nooit een paard komen.
Het was deze realisatie die voor Winegarden de doorslag gaf om van haar droom realiteit te maken.
Wie was jouw eerste paard? En hoelang heb je erover nagedacht of je er wel klaar voor was?