Heeft jouw paard dikke benen? Last van wondjes? Is er zwelling van de huid? En heb je vaak gedacht dat dit mijten waren?
Chronisch progressief lymfoedeem kan zo vaag zijn. Zeker bij sokkenpaarden. Het komt namelijk ook vaak voor bij koudbloedpaarden, trekpaarden en Friese paarden.
CPL is de afkorting voor chronisch progressief lymfoedeem. Dit wil zeggen dat er altijd lymfevocht in de benen ophoopt en dat dit alleen maar erger wordt.
In dit lymfevocht zitten heel veel eiwitten die samenklonteren. De huid verliest daardoor de elasticiteit. Er is een gebrek aan een aminozuur in de benen die dit soepel houdt. Daarom is dit moeilijk door het lichaam af te voeren en zwellen de benen van je paard op.
Dit zorgt ook dat de toevoer van zuurstof en de afvoer van afvalstoffen niet helemaal goed gaat. De huidconditie gaat achteruit en kan het zich door het vocht dat vast zit moeilijk weren tegen infecties, zoals mijten of dat er makkelijk wondjes ontstaan.
Je ziet een soort rimpels in de benen. Hiertussen kunnen makkelijk smetplekken ontstaan door vochtigheid, warmte en wrijving. Vliegjes kunnen hier makkelijk hun eitjes in leggen en zo krijg je wonden waar larfjes in krioelen.
Omdat deze aandoening chronisch is, is het heel belangrijk om je paard zo goed mogelijk te ondersteunen in het kwijtraken van het vocht en bacteriële - of mijtinfecties te voorkomen. Preventie is hierbij de sleutel.
Beweging is bijvoorbeeld heel goed om de lymfeklieren te laten werken. Ook lymfedrainage werkt hier heel goed bij. Daarnaast wil je overgewicht voorkomen. Dit kan CPL erger maken of het risico op CPL vergroten.
Hoe Pak je CPL aan?
Stap 1: Ondersteun de huid
Het belangrijkste bij CPL is dat je snel handelt als je wondjes, smetplekken of mijtinfecties ziet. Deze kunnen bij een paard met CPL veel makkelijker ontstaan. Lees hiervoor mijn vorige blogs of contact mij even. Dit is namelijk per paard heel verschillend.
Het kan helpen om de benen te scheren, zodat je de huid goed in de gaten kan houden en er geen bacteriën of mijten gaan nestelen tussen de haren.
Stap 2: Ontstress de huid
Als jouw paard overgewicht heeft dan is het beter dat je paard wat minder zwaar wordt. Het verminderen van overgewicht kan de symptomen van CPL verminderen. Daarvoor is een aangepast dieet belangrijk. Daarnaast kun je met supplementen de huid van binnenuit extra helpen, zodat er niet door ontstekingen of infecties een groter probleem ontstaat.
Stap 3: Onderhoud de huid
Houd jouw paard in beweging, zelfs als het beperkt is door de aandoening. Lichte beweging en regelmatige wandelingen kunnen helpen met het afvoeren van vocht. Dit zorgt voor een soort pompfunctie in de benen. Soms is daar een harde ondergrond het fijnste voor.
Chronisch Progressief Lymfoedeem bij paarden is een uitdagende aandoening, maar met de juiste zorg en aandacht kan je veel ellende voorkomen.
Heeft jouw paard hier last van en wil je zorgen dat CPL onder controle blijft? Stuur mij gerust een berichtje via Instagram of Facebook. Mailen mag ook naar [naomi@depaardenhuidtherapeute.nl](mailto:naomi@depaardenhuidtherapeute.nl) en dan kijk ik graag even met je mee om een oplossing te vinden, zodat jouw paard minder last heeft van dikke benen, irriterende wondjes en dat de beschadigde plekken verminderen.
Wil je direct aan de slag met mijn Power Paardenhuid Stappenplan? Klik HIER om hem direct gratis te downloaden, zodat jij de huid bij CPL goed kan verzorgen.